• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

ICAO Council adopts core principles on consumer protection and new Long-Term Vision for Air Transport Liberalization

10 July 2015
The governing Council of the International Civil Aviation Organization (ICAO) has established new global core principles on air transport consumer protection. The principles cover three phases of a customer’s experience: before, during and after travel, and will now be considered by ICAO’s 191 Member States when they develop or review their applicable national regimes.

Prior to travelling, the ICAO core principles recommend that passengers should benefit from sufficient levels of advance information and customer guidance, given the wide variety of air transport products in the market and associated legal and other protections which may apply. Product and price transparency is also recommended as a basic customer right.

During their travel, the ICAO core principles call for passengers to be provided regular updates on any special circumstances or service disruptions which arise, as well as due attention in cases of a service disruption. This could include rerouting, refund, care, and/or compensation. The core principles also call on airlines and other stakeholders to have planning in place for situations of massive disruptions characterized by multiple flight cancellations, and reiterate the fundamental right to fair access for persons with disabilities.

After travelling, the ICAO core principles stipulate efficient complaint handling procedures be established that are clearly communicated to customers.

The decision on the new core principles was made during the ICAO Council’s most recent (205th) Session. Also adopted on the occasion was a new ICAO “Long-term Vision for International Air Transport Liberalization”, which will serve as a reference point and aspirational indicator for States as they pursue related policy approaches.

Source: ICAO

مجلس الإيكاو يعتمد المبادئ الأساسية بشأن حماية المستهلك ورؤية جديدة طويلة الأمد لتحرير النقل الجوي

10 يوليه 2015
وضع مجلس منظمة الطيران الدولي المدني (الإيكاو)، بوصفه الهيئة الرئاسية للمنظمة، مبادئ أساسية عالمية جديدة بشأن حماية المستهلك في مجال النقل الجوي. وتشمل هذه المبادئ ثلاث مراحل من مسار المستهلك لخدمات النقل الجوي: قبل السفر و أثناء السفر وبعد السفر، حيث ستنظر فيها الـ 191 دولة الأعضاء في الإيكاو لدى إعداد أو مراجعة نظمها الوطنية المنطبقة.
و توصي المبادئ الأساسية للإيكاو بأنه ينبغي أن يطّلع الركاب، قبل السفر، على ما يكفي من المعلومات المسبقة والإرشادات الموجهة للمستهلكين، على أساس أن السوق تزخر بمجموعة متنوعة من منتجات النقل الجوي وما يتصل بذلك من حماية قانونية وأشكال الحماية الأخرى التي قد تنطبق في هذا الشأن. وتوصي هذه المبادئ أيضا بتوخي الشفافية فيما يخص المنتجات والأسعار باعتبار ذلك أحد الحقوق الأساسية للمستهلك.
و تنص هذه المبادئ الأساسية على أنه ينبغي أن توفر للركاب بانتظام، أثناء السفر، آخر المعلومات عن أي حالة من الحالات الخاصة أو ما قد يحدث من اضطرابات في الخدمة وإيلاءهم العناية الواجبة في حالة حدوث هذه الاضطرابات. وقد يشمل ذلك تغيير مسار الرحلة الجوية للمسافر أو رد ثمن تذكرة السفر أو توفير الرعاية أو التعويض. كما تُلزِم المبادئ الأساسية شركات الطيران وغيرها من الجهات المعنية بأن يكون لديها خطط تحسباً لوقوع اضطرابات ضخمة تؤدي إلى إلغاء عدد كبير من الرحلات الجوية، وتؤ كد مجدداً على أنه من الحقوق الأساسية للأشخاص ذوي الإعاقة حصولهم على كل الخدمات المتاحة بشكل عادل.
أما بعد السفر، فتنص المبادئ الأساسية للايكاو على أنه ينبغي استحداث إجراءات ناجعة لمعالجة الشكاوى وتوضيحها للمستهلكين بشكل جلي.
و تجدر الإشارة إلى أن قرار استحداث هذه المبادئ الأساسية اتُّخِـذ خلال انعقاد دورة مجلس الإيكاو رقم 205 الأخيرة، حيثتـ اعتُمِدت خلال الدورة نفسها "رؤية الإيكاو الجديدة الطويلة الأمد لتحرير النقل الجوي الدولي" التي ستشكل نقطة مرجعية ومؤشراً طموحاً للدول في سياق النهوج المتبعة إزاء السياسة العامة في هذا الشأن.
المصدر: الإيكاو
follow us on