• What’s New

ICAO Council agrees to the safeguard adjustment for CORSIA in light of COVID-19 pandemic

01 July 2020

The Council of ICAO agreed to provide a clear safeguard, in light of the COVID-19 pandemic, to the CORSIA – Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation.
 
The CORSIA was designed to address gaps in aviation’s ability to reduce and eliminate its CO2 emissions through ongoing innovations in aircraft design, propulsion, operational procedures, fuels and other more sustainable means, to achieve the sector’s aspirational goal of carbon neutral growth from 2020.
 
ICAO Assembly Resolution A40-19, which defines the CORSIA, includes modalities to adjust the CORSIA both in case of an unforeseen circumstance that affects the sustainability of the scheme or an inappropriate economic burden such as that caused by COVID-19, as well as for reviewing the need for adjusting the design elements of the scheme through periodic reviews every three years.
 
The impact of the COVID-19, significantly lowering international aviation operations, traffic and emissions in 2020, would lead to a consequential reduction in the CORSIA baseline, calculated as the average of 2019 and 2020 emissions from the sector. This, in turn, would create an inappropriate economic burden to aeroplane operators, due to the need to offset more emissions although they are flying less and generating less emissions.
 
As the safeguard in light of paragraph 16 of Resolution A40-19, the Council determined that the value of 2019 emissions shall be used for 2020 emissions to avoid inappropriate economic burden on the aviation industry, for the CORSIA implementation during the pilot phase from 2021 to 2023.
 
The decision of the ICAO Council acknowledged that making use of the significantly unexpected traffic and emissions results being experienced this year due to COVID-19, will disrespect the originally-agreed intention and objectives of ICAO’s 193 Member States when they adopted CORSIA in October 2016.
 
Additional points were raised by Council States on the impacts of lower 2020 traffic and CO2 emissions to other CORSIA design elements, such as an emission threshold for CORSIA new entrants, and the selection of an operators’ emission basis for offset calculation during the pilot phase, and it was confirmed to use the value of 2019 emissions for these design elements.

 
In addition to the safeguard during the pilot phase, there could be implications to the subsequent phases of CORSIA in light of how the sector’s recovery would take place, and more data and analysis of the situation and impacts on CORSIA will be needed. In light of paragraph 17 of Resolution A40-19 on the CORSIA periodic review beginning in 2022, which coincides with the next session of the ICAO Assembly, States are expected to undertake a review of CORSIA for its possible adjustments to be applied from subsequent phases.

 
In moving forward to take actions for supporting the aviation recovery from COVID-19, the Organization is considering the need and means to facilitate the green and resilient recovery for sustainable aviation from a longer-term perspective, which is aligned with the ambition of the Paris Agreement and also with the recent ICAO CART recommendations on sustainability.  

 

Source: ICAO

الإيكاو توافق على التعديل الوقائي لخطة CORSIA في ضوء وباء فيروس كورونا

01 يوليو 2020

وافق مجلس منظمة الطيران المدني الدولي الإيكاو على توفير حماية واضحة، في ضوء وباء فيروس كورونا المستجد، لخطة CORSIA المتعلقة بتخفيض انبعاثات الكربون للطيران الدولي.

 

تم تصميم CORSIA لمعالجة الثغرات في قدرة الطيران على الحد من انبعاثات ثاني أكسيد الكربون والقضاء عليها من خلال الابتكارات المستمرة في تصميم الطائرات والدفع والإجراءات التشغيلية والوقود ووسائل أخرى أكثر استدامة لتحقيق الهدف الذي يطمح اليه القطاع المتمثل في النمو المحايد للكربون اعتبارًا من عام 2020.

 

يتضمن قرار الجمعية العمومية لمنظمة الطيران المدني الدولي A40-19، الذي يعرّف CORSIA ، طرقًا لتعديل CORSIA في حالة حدوث حالة غير متوقعة تؤثر على استدامة المخطط أو عبء اقتصادي غير مناسب مثل ذلك الذي نتج عن  COVID-19 ، وكذلك  مراجعة الحاجة إلى تعديل عناصر التصميم للمخطط من خلال مراجعات دورية كل ثلاث سنوات.


إن تأثير كورونا، الذي ادّى الى خفض كبير بعمليات الطيران الدولية وحركة المرور والانبعاثات في عام 2020، سيؤدي إلى انخفاض تبعي في خط الأساس CORSIA، محسوبًا كمتوسط انبعاثات 2019 و2020 من هذا القطاع وهذا بدوره من شأنه أن يخلق عبئًا اقتصاديًا غير مناسب لمشغلي الطائرات، بسبب الحاجة إلى تعويض المزيد من الانبعاثات على الرغم من أنهم يحلقون أقل ويولدون انبعاثات أقل.

 

وكضمان في ضوء الفقرة 16 من القرار A40-19 ، قرر المجلس أن قيمة انبعاثات 2019 ستستخدم لانبعاثات 2020 لتجنب العبء الاقتصادي على صناعة الطيران لتنفيذ CORSIA خلال المرحلة التجريبية من 2021 إلى  2023.

 
وأقر قرار مجلس منظمة الطيران المدني الدولي (ICAO) بأن الاستفادة من نتائج حركة المرور والانبعاثات غير المتوقعة بشكل ملحوظ التي حدثت هذا العام بسبب COVID-19، سوف تحترم النية والأهداف المتفق عليها أصلاً للدول الأعضاء في منظمة الطيران المدني الدولي الـ 193 عندما اعتمدت خطة CORSIA  في أكتوبر- تشرين الأول 2016.

 

بالإضافة إلى توفير الحماية خلال المرحلة التجريبية، قد تكون هناك آثار على المراحل اللاحقة من CORSIA  في ضوء كيفية حدوث انتعاش القطاع، وستكون هناك حاجة إلى المزيد من البيانات وتحليل الوضع والتأثيرات على CORSIA.
 في ضوء الفقرة 17 من القرار A40-19 بشأن المراجعة الدورية لـ CORSIA التي تبدأ في عام 2022، والتي تتزامن مع الدورة القادمة لجمعية الايكاو ، من المتوقع أن تقوم الدول بمراجعة  خطة CORSIA لإدخال تعديلات محتملة عليها.

 

وللمضي قدما في اتخاذ إجراءات لدعم انتعاش الطيران من COVID-19، تدرس المنظمة الحاجة والوسائل لتسهيل الانتعاش الداعم للبيئة والمرن للطيران المستدام من منظور طويل الأجل، والذي يتماشى مع ما يطمح الى تحقيقه في اتفاقية باريس، وكذلك مع توصيات منظمة الطيران المدني الدولي الأخيرة بشأن الاستدامة.

 

المصدر: الايكاو
معرب*

follow us on