• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Royal Jordanian posts USD 29.61 million net profit in 2015

16 March 2016
Royal Jordanian’s Board of Directors, presided by Chairman Mr. Suleiman Hafez, endorsed the company’s audited financial results for 2015. The figures show that Royal Jordanian registered a net profit before tax of JOD 21 million (USD 29.61 million) in 2015, while in 2014 it had registered JOD 49.5 million (USD 69.79 million) net losses before tax.
The net profit after tax reached JOD 16 million (USD 22.56 million), while in 2014 the company had registered JOD 39.6 million in net losses.
Mr. Hafez attributed the growth to the efficiency and loyalty of the staff, and to the company's keenness to implement the company’s business plan 2015-2019.
The plan focuses on constant renewal of the fleet and review of the route network, restructuring in all areas, taking measures to increase revenues and reduce operating costs, working to increase the company’s market share, looking for available growth opportunities, all the while improving the quality of services and maintaining the airline's position in the Levant.
Mr. Hafez expressed satisfaction with the company’s positive results that can be considered a quantum leap, particularly at this point in time when air transportation is strongly affected by the instability in the region which negatively influences travel and tourism both to the Kingdom and the Middle East. These positive results will help the company continue the current restructuring process.
Mr. Hafez pointed out that in the first nine months of 2015, the company registered JOD 27 million (USD 38.07 million) profits before tax. Air traffic is seasonal in nature. Normally airlines, RJ included, achieve better financial results in the second and third quarters, which witness active traffic, particularly during the summer season, whereas the first and last quarters of each year usually see a drop in the number of travellers. However, the airline achieved JOD 21 million (USD 29.61 million) at the end of 2015.
He added that the airline's policy of cost control resulted in reducing the operating cost in 2015 by 22%, mentioning that operating costs amounted to JOD 715 million (USD 1008.11 million) in 2014, against JOD 559 million (USD 788.16 million) in 2015.
The chairman said that the fall in fuel prices last year partially offset the drop in revenues; that was due to lower ticket prices imposed by fierce competition in the sector. The lower fuel prices also helped offset some of the JOD 12.3 million (USD 17.34 million) losses incurred due to suspending destinations like Sana’a and Aden for security reasons.
Mr. Hafez also pointed out that the operating efficiency had a role in reaching these positive results.  RJ shut down a number of stations in light of their weak economic feasibility and, consequently, reduced the number of its aircraft. The stations are Delhi, Mumbai, Colombo, Lagos, Accra, Milan, Alexandria and Al-Ain.
At the same time, RJ started reaching new destinations, like Tabuk, Najaf, Ankara, Jakarta and Guangzhou, the last to be launched on 21 March 2016.
Mr. Hafez added that last year, the company increased the frequency of flights to certain destinations in response to the greater demand for travel, particularly in the peak seasons.
For instance, the flights to Aqaba increased from 11 to 16 weekly, with changes to the flight schedules to meet passengers’ needs.
Flights to eight destinations are still halted due to security reasons; they are Damascus, Aleppo, Mosul, Tripoli, Benghazi, Misrata, Sanaa and Aden.
Mr. Hafez reminded that RJ is a prominent Jordanian success story that owes its success to its employees’ capability and expertise, which helped it overcome difficulties throughout its history.
He said that RJ is constantly looking for new and promising opportunities to increase revenues, enhance competitiveness and improve its air and ground services in a way that enables it to run safe and seamless flights and to achieve its vision of being the airline of choice that connects Jordan and the Levant with the world.
The airline staff members are determined and dedicated to continuing to improve the company's overall performance in order to meet its aspired goals, added the chairman who also expressed RJ's pride in being the national carrier of Jordan under the leadership of His Majesty King Abdullah Bin Al Hussein, and one of the country’s economic pillars and major contributor to the nation’s progress at all levels.
Source: Royal Jordanian

29.61 مليون دولار أميركي الربح الصافي للملكية الأردنية عام 2015

16 مارس 2016
أقر مجلس إدارة الملكية الأردنية برئاسة السيد سليمان الحافظ النتائج المالية المدققة لأعمال الشركة خلال عام 2015 والتي أظهرت أن الملكية الأردنية حققت ربحاً صافياً في عام 2015 بلغ 21 مليون دينار (29.61 مليون دولار أميركي) قبل الضريبة مقارنة بـ49.5 مليون دينار (69.79 مليون دولار أميركي) قيمة خسارة الشركة قبل الضريبة في عام 2014.
كما بلغـت قيـمة الربح الصافي للشركة بعد الضريبة 16 مليون دينار (22.56 مليون دولار أميركي) مقارنة بـ39.6 مليون دينار (55.83 مليون دولار أميركي) الخسارة الصافية لعام 2014.
رئيس مجلس إدارة الملكية الأردنية السيد سليمان الحافظ قال أن هذا التحسن الملحوظ في النتائج المالية للشركة يعود إلى كفاءة العاملين وحرصهم على تنفيذ خطة الأعمال للأعوام 2015 - 2019 التي تم وضعها مطلع عام 2015 وتركز على مراجعة الشبكة والأسطول وإعادة الهيكلة من مختلف الجوانب وتعظيم الإيرادات المباشرة وغير المباشرة وتقليل التكاليف التشغيلية وضبطها وزيادة الحصة السوقية للشركة والبحث عن فرص النمو المتاحة، مع مواصلة النهوض بالمستوى المتميز من الخدمات التي تقدمها الشركة لمسافريها والمحافظة على المكانة التي تتبوأها في المشرق العربي.
وأضاف أن الشركة فخورة بتحقيق هذه النتائج الإيجابية والتي تشكل نقلة نوعية في مسيرتها خلال هذه المرحلة التي ما زالت حركة النقل الجوي فيها تعاني من تبعات حالة عدم الإستقرار الأمني في المنطقة وتؤثر سلباً على تراجع نشاط السفر والسياحة إلى المملكة ومنطقة الشرق الأوسط عموماً، مؤكداً أن هذه النتائج ستساعد الشركة على إستكمال عملية إعادة الهيكلة التي تنفذها حالياً والإنطلاق منها نحو مزيد من النمو ومستقبل أفضل بإذن الله.
وأشار السيد الحافظ إلى أن الشركة كانت قد حققت خلال الشهور التسعة الأولى من عام 2015 ربحاً صافياً بلغ 27 مليون دينار (38.07 مليون دولار أميركي) قبل الضريبة، لافتاً في هذا الصدد إلى أن النشاط في حركة المسافرين يتميز بأنهُ ذو طبيعة موسمية، حيث أن شركات الطيران وكذلك الملكية الأردنية عادة ما تحقق نتائج مالية أفضل خلال الربع الثاني والربع الثالث في موسم الصيف من كل عام، فيما يتراجع النشاط في حركة السفر بشكل ملحوظ خلال الربع الأول والربع الأخير من كل عام، ومع ذلك حققت الشركة في نهاية عام 2015 أرباحاً صافية بمقدار 21 مليون دينار (29.61 مليون دولار أميركي).
وأوضح السيد الحافظ أن سياسة ضبط التكاليف التي انتهجتها الشركة العام الماضي أظهرت إنخفاض الكلفة التشغيلية من 715 مليون دينار (29.61 مليون دولار أميركي) عام 2014 إلى 559 مليون دينار (29.61 مليون دولار أميركي) عام 2015 وبنسبة تراجع بلغت 22 بالمئة.
وقال أن تراجع أسعار الوقود خلال العام الماضي ساهم في تعويض جزء من الإنخفاض الذي طال الإيرادات نتيجة هبوط أسعار التذاكر نتيجة المنافسة بين شركات الطيران، كما أسهم تراجع الوقود في تعويض الآثار المالية السلبية التي ترتبت على الشركة بعد إغلاق محطتي صنعاء وعدن مع مطلع عام 2015 جراء الأوضاع الأمنية غير المستقرة في اليمن، لافتاً إلى أن قيمة الخسارة التي تكبدتها الشركة من إغلاق هاتين المحطتين وحدهما بلغت 12.3 مليون دينار (17.34 مليون دولار أميركي) تم تغطيتها من إنخفاض أسعار الوقود.
وأكد السيد الحافظ أن كفاءة التشغيل كان له دور واضح في التوصل إلى هذه النتائج، حيث تم إغلاق عدد من الوجهات على الشبكة في ضوء ضعف الجدوى الإقتصادية لها وتخفيض عدد الطائرات تبعاً لذلك، مشيراً إلى أن الملكية الأردنية قامت منذ نهاية عام 2014 بإغلاق محطاتها في كل من دلهي وبومباي وكولمبو ولاغوس وأكرا وميلانو والإسكندرية والعين، كما فتحت أسواقاً جديدة إلى تبوك والنجف وأنقرة وجاكرتا وأخيراً إلى غوانزو في الصين والتي ستدشن خطاً إليها في 21 مارس 2016.
وأضاف أن الملكية الأردنية عززت أيضاً في العام 2015 شبكتها الجوية من خلال زيادة عدد الرحلات الى الكثير من المحطات استجابةً للطلب على السفر سيما في مواسم الذروة، بالإضافة إلى زيادة عدد رحلاتها إلى العقبة من 11 رحلة أسبوعياً إلى 16 رحلة أسبوعياً مع تعديل مواعيد بعض الرحلات بما يتناسب مع رغبات المسافرين، فيما لا زال التشغيل معلقاً لأسباب أمنية إلى ثماني محطات على الشبكة هي دمشق وحلب والموصل وطرابلس وبنغازي ومسراطة وصنعاء وعدن.
وأكد السيد الحافظ الحرص على أن تبقى الملكية الأردنية إحدى قصص النجاح الأردنية البارزة بما يتمتع به أبناؤها من خبرات وقدرات كبيرة وإصرار على مواصلة تجاوز الظروف الصعبة التي طالما واجهتها عبر تاريخها الطويل، مستعرضاً العديد من الاجراءات التي اتخذتها الشركة خلال العام 2015 للتوصل إلى تحقيق الأرباح.
وبين أن الشركة ستظل بالرغم من التحديات المتتابعة في بحث دائم عن فرص جديدة واعدة لزيادة ايراداتها وتعزيز مكانتها التنافسية في أسواق صناعة النقل الجوي الإقليمية والعالمية وتحسين خدماتها الجوية والأرضية لتوفير رحلات جوية آمنة ومريحة تحقق رضا المسافرين وتترجم رؤية الملكية الأردنية بأن تظل شركة الطيران المفضلة لربط الأردن والمشرق بالعالم الخارجي، معرباً عن اعتزاز العاملين في الشركة بأن تبقى شركتهم الناقل الوطني للأردن في ظل قيادة وتوجيهات جلالة الملك عبدالله الثاني إبن الحسين وأن تواصل القيام بدورها كأحد أعمدة الاقتصاد الوطني الرئيسية ومساهم فاعل في نهضة المملكة وتطورها.
المصدر: الملكية الأردنية
follow us on