• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Royal Jordanian's revenues up 3%, cost down by 6% in Q1 of 2019

02 May 2019

2019 Q1 seasonal net loss cut by 62% to JD5.2 million compared to JD13.9 million in 2018 and JD26.3 million in 2017

In its session held on April 28, Royal Jordanian’s Board of Directors, presided by Chairman Said Darwazeh, endorsed the company’s audited financial results for the first quarter of 2019, when RJ registered the best first quarter result since RJ’s establishment. The first quarter each year is a time when usually most airlines register seasonal losses due to lower demand on travel.

Royal Jordanian figures show that the company's total revenue in the first quarter of this year went up by 3% compared to those of 2018; the company registered JD145.5 million revenue in 2019, against JD141.3 million in 2018. The operating cost went down from JD131.2 million in Q1 2018 to JD123.3 million in the same period of this year, down by 6%. The fuel bill also dropped by 5%.   

As a result of the higher revenue and the cost reduction, the gross profit in Q1 of this year increased by 120% to become JD22.3 million; it was JD10.1 million in the first three months of 2018. This led to a drop in the net loss in the first quarter of 2019:  JD5.2 million, compared to JD13.9 million in the same period of 2018 and JD26.3 million in 2017.

President/CEO Stefan Pichler said in a press conference held at Royal Jordanian’s headquarters: "We are pleased with the financial results that reflect the continuous effort to increase revenues and reduce operating costs year on year and month on month."

Pichler stressed that the main objective of the company is to maintain sustainable profitability, a foremost pillar of the turnaround plan launched at the end of 2017.  

Pichler said that airlines, Royal Jordanian included, usually record losses during the first and last quarters of the year, due to lower demand on travel, unlike the active summer and holiday seasons, which correspond with the recovery period of the second and third quarters of the year.

He pointed out that Royal Jordanian results in Q1 of this year set a record: Royal Jordanian registered a 3% increase in revenues, 2% growth in passenger numbers, and a 62% reduction in net losses, compared to the same period of last year.

Pichler stressed that Royal Jordanian will continue to offer sales promotions throughout the year, to encourage travel and attract more travelers, while striving to provide the best air and ground services that would make travelers' journeys and connections easier on the RJ route network or on-board aircraft of the oneworld airline members or code-share partners.

 

Source: Royal Jordanian

ارتفاع إيرادات الملكية الأردنية في الربع الأول 2019 بنسبة 3% وانخفاض تكاليفها 6%

02 مايو 2019

تراجع صافي الخسارة بنسبة 62% لتصل إلى 5.2 مليون دينار مقابل 13.9 مليون دينار في الربع الأول 2018 ومبلغ 26.3 مليون دينار لذات الفترة 2017

 أقرّ مجلس إدارة شركة الخطوط الجوية الملكية الأردنية في جلسته التي عقدها بتاريخ 28 نيسان – أبريل برئاسة المهندس سعيد دروزة النتائج المالية المدققة للشركة لفترة الربع الأول من عام 2019 والتي استطاعت الشركة أن تحقق خلالها رقماً غير مسبوق من حيث تراجع حجم الخسارة الصافية في الشهور الثلاثة الأولى منذ تأسيس الملكية الأردنية، إذ أن هذه الفترة تعتبر الأضعف نشاطاً في حركة السفر بين جميع الشهور الأخرى.

وأظهرت النتائج المالية للشركة أن مجمل إيراداتها ارتفع خلال فترة الربع الأول من العام الحالي بمعدل 3% مقارنة بعام 2018، لتصل إيرادات هذه الفترة إلى 145.5 مليون دينار مقابل 141.3 مليون دينار للشهور الثلاثة الأولى من عام 2018، كما تراجعت تكاليف التشغيل من 131.2 مليون دينار في الربع الأول 2018 إلى 123.3 مليون دينار لشهور المقارنة من العام الحالي وبنسبة انخفاض بلغت 6%، فيما تراجعت فاتورة الوقود لهذه الفترة أيضاً بنسبة 5%.

ونتيجة لهذا التحسن في جانبي الإيرادات والتكاليف ارتفع مجمل الربح الذي حققته في الربع الأول من العام الحالي بنسبة 120% ليصل إلى 22.3 مليون دينار مقابل 10.1 مليون دينار في الشهور الثلاثة الأولى من عام 2018، وبما أدى إلى تخفيض الخسارة الصافية في الربع الأول 2019 لتصل إلى 5.2 مليون دينار مقارنة بخسارة صافية بلغت 13.9 مليون دينار في الربع الأول 2018 وخسارة صافية بقيمة 26.3 مليون دينار في ذات الفتــرة من عام 2017.

وأعرب المدير العام / الرئيس التنفيذي للملكية الأردنية ستيفان بيشلر في مؤتمر صحفي عقدهُ في مقر الشركة عن سعادته بهذه النتائج المالية التي تعكس العمل المتواصل لزيادة الإيرادات وتخفيض تكاليف التشغيل سنة بعد أخرى وشهراً بعد آخر، مؤكداً أن الهدف الأساسي هو الوصول إلى تسجيل أرباح صافية مستدامة والتي تسعى إليها الشركة بكل إمكاناتها وتضعها في مقدمة خطة التحول التي أطلقتها مع نهاية عام 2017 وما زالت تنفذها بجهود حثيثة من جميع العاملين فيها.

وأوضح أن موسم الشتاء الذي يتزامن مع الربع الأول والربع الأخير من كل عام عادةً ما يشهد نشاطاً ضعيفاً في حركة النقل الجوي مقارنة بباقي شهور السنة ومواسم العطلات الصيفية، وبالتالي فإن خسائر غالبية شركات الطيران ومن بينها الملكية الأردنية تحدث خلال هذه الفترات فيما يكون الانتعاش خلال فصل الصيف في الربع الثاني والربع الثالث سنوياً.  

ولفت إلى أن نتائج الملكية الأردنية في الربع الأول من العام الجاري تعتبر قياسية سواء من حيث الزيادة في الإيرادات بواقع 3% أو نمو أعداد المسافرين بنسبة 2% أو تراجع الخسارة الصافية بنسبة 62% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي.

وأكد بيشلر أن الملكية الأردنية ستواصل عرض الأسعار المخفضة طيلة العام الحالي لتشجيع السفر واجتذاب المزيد من المسافرين الذين تسعى الشركة بكل طاقاتها لتقديم أفضل الخدمات الجوية والأرضية لهم وتسهيل إجراءات سفرهم سواء على شبكة الملكية الأردنية المباشرة أو من خلالها على شبكات شركات الطيران الأعضاء معها في تحالف الطيران العالمي oneworld وكذلك عبر اتفاقيات الرمز المشترك القائمة بين الملكية الأردنية والعديد من شركات الطيران حول العالم.

 

المصدر: الخطوط الجوية الملكية الأردنية

follow us on