• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Qatar Airways Group: Operational Update

22 April 2020

In recent weeks Qatar Airways has carried over one million people home plus transported over 70,000 tons of medical equipment and aid relief, ensuring it is a reliable partner for passengers, governments, travel trade and freight companies in extremely challenging circumstances.
The COVID-19 pandemic has created an unprecedented challenge for Qatar Airways and the aviation industry as a whole. While the airline continues to maintain operations where possible to take people home and to transport essential supplies, overall demand for air transport has declined significantly.

 

Passenger Operations
Since mid-February, Qatar Airways has helped reunite over one million passengers with their loved ones, operating a mix of scheduled and charter services plus extra sectors. In the past several weeks, the airline has helped repatriate over 45,000 passengers back home to France, 70,000 home to Germany and over 100,000 customers back to the United Kingdom. Working with governments and group travel companies around the world, the airline operated over 90 charters and extra sector flights taking home over 26,000 stranded travelers.
The demand to help get stranded travelers home has also seen Qatar Airways operate flights to new destinations such as Brisbane, Christchurch and Toronto. The national carrier of the State of Qatar continues to operate approximately 60 scheduled flights a day to around 40 destinations and is working closely with embassies across the globe to arrange charters to repatriate stranded citizens.

 

Cargo Operations
With global air freight capacity declining, Qatar Airways Cargo has increased operations to ensure the continuity of global trade and movement of essential medical and aid supplies. The airline continues to operate a significant cargo schedule with almost 100 flights per day, during the past month the cargo operator has worked closely with governments and NGOs to transport over 70,000 tons of medical and aid supplies to impacted regions around the world on both scheduled and charter services, the equivalent of roughly 700 fully loaded Boeing 777 freighters. To continue to fulfil demand the Group’s cargo division is also utilizing passenger aircraft to carry freight-only to destinations in China, Europe, India and the Middle East.

 

Staff Solidarity Program
The airline has been working diligently to reduce or defer costs where possible. The airline recently worked with staff to implement a ‘Solidarity Program’ that would see mid-level and above Doha based staff defer a portion of their basic salary. For mid-level employees and above, the basic monthly salary will be subject to a 50% deferral. This temporary measure is expected to last for three months, starting from April 2020, the position will be kept under review depending on the economic situation.

 

Safeguarding our passengers and staff
As an airline, Qatar Airways maintains the highest possible hygiene standards, which include the regular disinfection of aircraft, the use of cleaning products recommended by the International Air Transport Association (IATA) and the World Health Organization (WHO), and thermal screening of crew.
In addition, Qatar Airways’ aircraft feature advanced air filtration systems, equipped with industrial-size HEPA filters that remove 99.97% of viral and bacterial contaminants from re-circulated air, providing the most effective protection against infection. All the airline’s onboard linen and blankets are washed, dried and pressed at microbial lethal temperatures, while its headsets are removed of ear foams and rigorously sanitized after each flight. These items are then sealed into individual packaging by staff wearing hygienic disposable gloves.

 

All meal service utensils and cutlery are washed with detergents and rinsed with demineralized fresh water at temperatures that kill pathogenic bacteria. All sanitized equipment is handled by staff wearing hygienic disposable gloves.

 

Source: Qatar Airways

مجموعة الخطوط الجوية القطرية: آخر المستجدات على العمليات التشغيلية

22 أبريل 2020

عادت الخطوط الجوية القطرية بأكثر من مليون مسافر إلى بلدانهم، ونقلت أكثر من 70 ألف طن من المعدات والمساعدات الطبية إلى مختلف أنحاء العالم على مدار الأسابيع الماضية، مؤكدةً بأنها شريكاً موثوقاً للمسافرين والحكومات وشركات السفر والشحن الجوي خلال هذه الأوقات العصيبة.
وشكّل تفشي فيروس كورونا (كوفيد-19) في العالم تحدياً كبيراً للخطوط الجوية القطرية وقطاع الطيران أجمع، فيما شهد الطلب الإجمالي على السفر جواً هبوطاً حاداً. وبالرغم من هذا الأمر، حرصت الناقلة القطرية على استمرارية عملياتها حيثما أمكن لها ذلك من أجل العودة بالمسافرين إلى بلدانهم ونقل المواد الأساسية إلى مختلف أنحاء العالم.

 

عمليات سفر الركاب
منذ منتصف شهر فبراير الماضي، ساعدت الخطوط الجوية القطرية أكثر من مليون مسافر على العودة إلى بلدانهم ولقاء عائلاتهم وأحبائهم، وذلك على متن رحلات مجدولة وغير مجدولة إلى وجهات حالية وأخرى جديدة. وعادت الناقلة الوطنية لدولة قطر بأكثر من 45 ألف مسافر إلى فرنسا، وأكثر من 70 ألف مسافر إلى ألمانيا، وأكثر من 100 ألف مسافر إلى المملكة المتحدة. وسيّرت الناقلة أكثر من 90 رحلة خاصة غير مجدولة لنقل أكثر من 26 ألف مسافر عالقين في الخارج إلى بلدانهم، وذلك بفضل تعاونها مع الحكومات وشركات السياحة والسفر حول العالم.
كما سيّرت الناقلة القطرية رحلات إلى وجهات جديدة مثل بريزبان في أستراليا، وكرايست تشيرش في نيوزيلندا، وتورونتو في كندا. وتسيّر الناقلة الوطنية لدولة قطر حالياً ما يقارب 60 رحلة مجدولة يومياً إلى 40 وجهة تقريباً، وتعمل بشكل وثيق مع السفارات حول العالم لتشغيل رحلات خاصة لإجلاء المسافرين العالقين في الخارج إلى بلدانهم.


عمليات الشحن الجوي

مع انخفاض سعة الشحن الجوي عالمياً، كثفت القطرية للشحن الجوي عملياتها للمساهمة في استمرارية حركة التجارة العالمية ونقل المواد الأساسية والمستلزمات الطبية إلى مختلف أنحاء العالم، مع تشغيلها لحوالي 100 رحلة شحن يومياً. وعملت الناقلة الجوية في الشهر الماضي بالتعاون مع العديد من الحكومات والمنظمات غير الربحية على نقل أكثر من 70 ألف طن من المستلزمات الطبية والإمدادات الأساسية إلى المناطق المتأثرة بفيروس كورونا حول العالم، وذلك على متن رحلات مجدولة وغير مجدولة. وتقريباً، يعادل وزن البضائع التي نقلتها القطرية للشحن الجوي في شهر مارس إجمالي سعة الشحن على 700 طائرة شحن جوي من طراز بوينغ 777. وللاستمرار بتلبية الطلب العالمي، تشغّل القطرية للشحن الجوي عدداً من طائرات الركاب لنقل البضائع فقط إلى وجهات مختلفة في الصين وأوروبا والهند والشرق الأوسط.

 

برنامج التضامن للموظفين
دأبت الخطوط الجوية القطرية في الفترة الماضية على تقليل النفقات أو تأجيل الدفعات حيثما أمكن ذلك. وعملت الناقلة مؤخراً مع الموظفين لتنفيذ "برنامج التضامن" الذي يقضي بتأجيل دفع نسبة 50% من الراتب الشهري الأساسي للموظفين المتواجدين في الدوحة من المستوى المتوسط فأعلى. وسيكون هذا الإجراء مؤقتاً ومن المتوقع أن يمتد لفترة ثلاثة أشهر فقط، ابتداءً من شهر أبريل لعام 2020. وستجري
حماية مسافرينا وموظفينا
تحافظ الخطوط الجوية القطرية على تطبيق أعلى معايير النظافة الممكنة، والتي تشمل تعقيم الطائرات بشكل منتظم واستخدام مواد تنظيف موصى بها من قبل الاتحاد الدولي للنقل الجوي (اياتا) ومنظمة الصحة العالمية.

 

بالإضافة إلى ذلك، تحمي الناقلة أسطول طائراتها من خلال أنظمة تنقية جزيئات الهواء التي تقضي على 99.97% من الجسيمات الدقيقة المحمولة جواً في الهواء بمقصورة الطائرة مثل البكتيريا والفيروسات، مما يوفّر الحماية القصوى من العدوى. ويتم غسل جميع الأغطية والمفارش والبطانيات المستخدمة على متن الطائرات وتنشيفها على درجات حرارة عالية جداً، فيما يتم نزع أغطية سماعات الأذن وتعقيمها بعناية بعد كل رحلة. ثم يتم تغليف كافة ما ذكر سابقاً من قبل موظفين يرتدون قفازات طبية تستخدم لمرة واحدة.

 

ويتم تنظيف أدوات المائدة والأواني بمواد تنظيف خاصة ويتم شطفها بمياه محلّاة ونقية على درجة حرارة تقتل كافة أنواع البكتيريا المسببة للأمراض. ويقوم بهذه العملية عمّال يرتدون قفازات طبية تستخدم لمرة واحدة، فيما يتم تغليف أدوات المائدة كل على حدة.


المصدر: الخطوط الجوية القطرية

 

follow us on