• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Gulf Air reduces losses by 88% in the three years since it embarked upon its restructuring strategy

09 June 2016
Gulf Air has posted its 2015 financial and operational results, revealing a fall of almost BHD 40 million (USD 106.13 million) in the airline’s annual losses from BHD 62.7 million (USD 166.36 million) in 2014 to BHD 24.1 million (USD 63.94 million) in 2015 – equivalent to a landmark 62% reduction.
Commenting on the airline’s record 2015 annual results H.E. Shaikh Khalid bin Abdulla Al Khalifa, Deputy Prime Minister and Chairman of Gulf Air’s Board of Directors said: “I am delighted with these results. 2015 delivered the fruits of Gulf Air’s ongoing holistic business strategy, implemented since the airline’s 2013 restructuring. The airline’s losses in 2012 were BHD 196 million (USD 520.03 million) and this has fallen, by 2015, by 88% - no mean feat. With an improved performance, an increasingly positive financial trajectory for our national carrier and consistently falling losses, Gulf Air’s positive 2015 developments are visible across a broad spectrum of deliverables and could only have been realised with the support and direction of our leadership, the airline’s Board of Directors, executive management team and global workforce.”
On the airline’s 2015 progress, Gulf Air Chief Executive Officer, Mr. Maher Salman Al Musallam said: “We are further stabilising and strengthening the business in both the short and long term and this has been achievable primarily through the continued dedication and ability of all members of the Gulf Air family. As we successfully eradicate legacy debts, Gulf Air is further enabled to manage its controlled future growth, with the capabilities to further invest in the airline’s ongoing growth and development.”
Throughout 2015, Gulf Air focused on its performance turnaround and improving operational results. With an average annual on-time-performance of 89%, the airline remains one of the global leaders in on-time-punctuality, while its commitment to operating to the highest global safety standards saw it successfully complete its biennial IATA Operational Safety Audit (IOSA), keeping the airline on the IOSA registry until May 2017. On the network front, 2015 saw Gulf Air balance its regional stronghold with strategic global links extending to 44 destinations by the end of the year and this was further enhanced by Gulf Air’s continuous, dynamic schedule adjustments across its network in response to passenger demand. Strategically utilizing its fleet capability to cater to the airline’s growing capacity and network requirements, Gulf Air’s fleet underwent specific, targeted product enhancements that were completed by the end of 2015 including the retrofit of the airline’s A330 fleet. Channelling its strong in-house technical expertise, Gulf Air also successfully completed a fully insourced C1 check on its Airbus A321 aircraft at the airline’s base maintenance facility.
Gulf Air’s ongoing recovery, since 2013, and positive steps taken towards realising commercial sustainability, is a testament to the continuous state support received by the airline. The carrier’s annual national budget allocation has supported its strategic development and the allocated funds have, as a result of encouraging trends to date, fallen significantly since the start of the airline’s restructuring strategy in 2013, coinciding with the positive financial and operational results delivered since then.
Gulf Air’s 2015 financial results were audited by the international accounting firm Ernst and Young and approved at the AGM in the presence of representatives from Bahrain’s Ministry of Industry and Commerce and Gulf Air’s external auditor.
Source: Gulf Air

إنخفاض خسائر طيران الخليج 88 بالمئة في ثلاث سنوات منذ بدء إعادة الهيكلة

09 يونيو 2016
أعلنت طيران الخليج عن نتائجها المالية والتشغيلية للعام 2015، والتي كشفت من خلالها عن انخفاض في خسائر الشركة بما يقارب 40 مليون دينار بحريني (106.13 مليون دولار أميركي) – من 62.7 مليون دينار (166.36 مليون دولار أميركي) من الخسائر السنوية في العام 2014 إلى 24.1 مليون دينار (63.94 مليون دولار أميركي في العام 2015 – بما يعادل نسبة إنخفاض بلغت 62 بالمئة.
في معرض تعقيبه على نتائج الناقلة السنوية للعام 2015، قال معالي الشيخ خالد بن عبدالله آل خليفة نائب رئيس مجلس الوزراء ورئيس مجلس إدارة طيران الخليج "يسعدني إعلان طيران الخليج عن هذه النتائج المالية والتشغيلية للشركة خلال العام المنصرم 2015 حيث تمكنت ناقلتنا الوطنية من أن تجني ثمار خطتها الاستراتيجية لإعادة الهيكلة التي بدأت بتنفيذها في العام 2013، حيث إنخفضت خسائر الناقلة من 196 مليون دينار (520.03 مليون دولار أميركي) في العام 2012 إلى 24.1 مليون دينار(63.94 مليون دولار أميركي) في العام 2015 بنسبة إنخفاض بلغت 88 بالمئة، وذلك منذ بدء عملية إعادة الهيكلة. وبهذه النتائج نستطيع القول بأن ناقلتنا الوطنية تسير بخطوات واثقة على طريق التعافي المالي وتقترب من تحقيق الاستدامة التجارية بتحسين أدائها وتقليل خسائرها، وتظهر نتائج طيران الخليج الإيجابية للعام 2015 جليّة على مختلف الأصعدة؛ وهو الأمر الذي لم يكن ليتحقق لولا الدعم الذي حصلت عليه الناقلة من القيادة الرشيدة، والجهود التي بذلت من قبل مجلس إدارة الناقلة وإدارتها التنفيذية وجميع موظفيها."
من جانبه، رحب السيد ماهر سلمان المسلم ـ الرئيس التنفيذي لطيران الخليج ـ بتلك التطورات الإيجابية للناقلة في العام 2015، وقال "نسير بخطى واعية نحو الإستدامة التجارية ولتعزيز أعمالنا على المدى القريب والبعيد – وهو الأمر الذي يتحقق في المقام الأول بفضل التزام وجهود جميع أفراد عائلة طيران الخليج، التي اسهمت بشكل فعّال في التخلص من الديون القديمة؛ لكي تتحكم بنفسها في فتح أبواب نموها المستقبلي، ولتتحلى بالقدرات اللازمة التي تؤهلها للاستثمار في نموها وتطورها المستمر."
لقد ركزت طيران الخليج خلال العام 2015 على تحسين أدائها التشغيلي للأفضل؛ فالناقلة تتخذ موقعاً ريادياً بين نظيراتها في العالم في التزامها بمواعيد الرحلات، مع معدل سنوي بنسبة 89 بالمئة في مجال الالتزام بمواعيد الرحلات، والتزامها بأعلى معايير السلامة الدولية مكّنها من اجتياز تدقيق السلامة التشغيلية "ايوزا" الخاص بمنظمة الطيران العالمية "الأياتا" بنجاح، والذي تقوم بإجرائه المنظمة الدولية كل عامين؛ مما ضمن بقاء الناقلة على سجل الـ"ايوزا" حتى مايو من العام 2017. وعلى صعيد شبكة الوجهات، شهد العام 2015 تعزيز حضور طيران الخليج الإقليمي بعدد من الروابط الدولية الاستراتيجية عبر زيادة عدد وجهات الناقلة إلى 44 وجهة مع نهاية العام، وقد عززت الناقلة هذا الأمر بتعديل جدولة رحلاتها بإضافة المزيد من الرحلات لعدد من وجهات شبكتها تلبية لحاجات مسافريها. وبتوظيف أسطولها استراتيجياً ليستوعب نمو الناقلة واحتياجات شبكة وجهاتها؛ من ناحية أخرى، خضعت طائرات طيران الخليج للتحسين في منتجاتها، وهو التحسين الذي استكملته الناقلة مع نهاية العام 2015؛ بما في ذلك تحسين كامل لأسطول طائراتها الايرباص من طراز 330وباستخدامها لخبرتها التقنية الداخلية الواسعة؛ شهد العام 2015 استكمال طيران الخليج بنجاح لفحص "C1" الداخلي لطائراتها الايرباص من طراز 321، وذلك في قاعدة الصيانة الخاصة بالناقلة بمملكة البحرين.
يُشار إلى أن رحلة التعافي التي شهدتها طيران الخليج منذ العام 2013 وحتى الآن، إنما يعود الفضل فيها إلى الدعم المتواصل الذي تلقته الشركة من خلال إدراجها ضمن الميزانية العامَّة للدولة من خلال تخصيص المبالغ اللازمة التي تم صرفها في عدة أوجه تتعلق بإعادة الهيكلة وهذه المبالغ تتناقص تدريجياً وبصورة ملحوظة منذ بدء تطبيق الاستراتيجية في العام 2013 تزامناً مع تحقيق نتائج مالية وتشغيلية إيجابية خلال تلك السنوات.
هذا وقد قامت شركة "ايرنست اند يونغ" بتدقيق النتائج المالية لطيران الخليج في العام 2015؛ حيث تم التصديق على تلك النتائج في الاجتماع السنوي العام للناقلة بحضور ممثلي وزارة الصناعة والتجارة البحرينية والمدققين الخارجيين لطيران الخليج.
المصدر: طيران الخليج
follow us on