• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Etihad Airways to invest USD 379 million for a 24% stake in Jet Airways

25 April 2013
Etihad Airways and Jet Airways announced on 24 April 2013 that the UAE carrier has agreed to subscribe for 27,263,372 new shares in Jet Airways at a price of USD 13.93 per share. The value of this equity investment is USD 379 million and will result in Etihad Airways holding 24% of the enlarged share capital of Jet Airways.

Etihad Airways' wider overall commitment to Jet Airways includes the injection of USD 220 million to create and strengthen a wide-ranging partnership between the two carriers.

As part of this Etihad Airways paid USD 70 million to purchase Jet Airways’ three pairs of Heathrow slots through the sale and lease back agreement announced on 27 February 2013. Jet Airways continues to operate flights to London utilizing these slots.

An amount of USD 150 million will be invested by Etihad Airways by way of a majority equity investment in Jet Airways’ frequent flyer program "Jet Privilege", subject to appropriate regulatory and corporate approvals and final commercial agreements which are expected to be completed within the next six months.

Under the strategic partnership, which will be subject to full regulatory and shareholder approval, the airlines will gradually expand existing operations and introduce new routes between India and Abu Dhabi, providing an ever wider choice to the travelling public. They will combine their network of 140 destinations, with Jet Airways establishing a Gulf gateway in Abu Dhabi and expanding its reach through Etihad Airways’ growing global network.

Passengers from 23 cities in India will benefit from direct connections to international destinations. New flights from Jet Airways’ home hubs and metro airports will further strengthen its current operations from these airports. Jet Airways’ vision continues to be to develop Delhi and Mumbai airports as its primary home hubs and connecting them to Asian, European and other regions.

Details of the investment were unveiled by Etihad Airways President and Chief Executive Officer, Mr. James Hogan, and the Chairman of Jet Airways, Mr. Naresh Goyal.

A key component of the wide-ranging partnership is expanded codesharing on flights with passengers benefiting from reciprocal ‘earn-and-burn’ rights on the airlines’ frequent flyer programs.

The proposed codeshare expansion will significantly enable Etihad Airways to tap into India’s rapidly growing travel market, providing additional passenger traffic to Etihad Airways’ Middle Eastern, North American and European destinations, and give Jet Airways passengers from various cities access to an expanded network.

Current estimates predict the size of the Indian market to grow to 42 million travellers over the next five years at a rate of 10% per year, while the Indian middle class, which provides the majority of air travel demand, is forecast to grow by 200 million, over the next eight years.

Etihad Airways currently flies to nine Indian destinations including Delhi, Chennai, Mumbai, Kozhikode, Thiruvananthapuram, Hyderabad, Bangalore, Ahmedabad and Kochi, with a total of 59 flights per week.

The partnership will also help drive a significant increase in traffic growth through Abu Dhabi International Airport, as well as Jet Airways’ hubs of Mumbai and Delhi international airports.

Key benefits for both airlines will flow from synergies and cost savings in areas including fleet acquisition, maintenance, product development and training.

The airlines will explore joint purchasing opportunities for fuel, spare parts, equipment and catering supplies, as well as external services such as insurance and technology support.

Other areas of co-operation will include joint training of pilots, cabin crew and engineers, as well as maintenance of common aircraft types and the consolidation of guest loyalty programs.

A joint project management office will be set up to ensure delivery of all synergy benefits to both parties.

Substantial ownership and effective control will remain with Indian nationals, with Mr. Goyal as the non-executive Chairman holding 51% of the company.

Etihad Airways’ investment in Jet Airways follows the minority equity stakes taken by the airline in airberlin, Air Seychelles, Virgin Australia, and Aer Lingus over the last 12 months.

Etihad is being advised by HSBC, DLA Piper, Amarchand & Mangaldas & Suresh A. Shroff & Co and PricewaterhouseCoopers on this transaction.

Jet Airways is being advised by Mr. Harish Salve, Gagrats, ELP, Ernst & Young, DSP Merrill Lynch Limited and Credit Suisse.

Source: Etihad Airways


الاتحاد للطيران تستثمر 379 مليون دولار أمريكي للاستحواذ على حصة ملكية بنسبة 24 بالمئة بشركة جيت إيروايز

25 أبريل 2013
أعلنت كل من الاتحاد للطيران وشركة جيت إيروايز الهندية في 24 أبريل 2013 أن الاتحاد للطيران قد وافقت على الاكتتاب في أسهم جديدة تصل إلى 27,263,372 سهماً في شركة جيت إيروايز بسعر 13.93 دولار أمريكي للسهم الواحد. وتبلغ قيمة هذا الاستثمار في حصص الملكية ما يصل إلى 379 مليون دولار أمريكي، وسوف يثمر عن امتلاك الاتحاد للطيران لنسبة 24 بالمئة من أسهم رأس المال التي تم زيادتها بشركة جيت إيروايز.

ويتضمن الاتفاق في إطاره العام التزام الاتحاد للطيران بضخّ ما يصل إلى 220 مليون دولار أمريكي في شركة جيت إيروايز بهدف بناء وتعزيز شراكة واسعة النطاق بين الناقلتين.

ويتضمن هذا الالتزام قيام الاتحاد للطيران بدفع 70 مليون دولار أمريكي لشراء ثلاث فترات مخصصة (الحيز الزمني) لانتظار وهبوط الطائرات في مطار لندن هيثرو من شركة جيت إيروايز في إطار اتفاقية البيع وإعادة التأجير التي تم الإعلان عنها في 27 فبراير/شباط 2013، علماً بأن شركة جيت إيروايز تستمر في تشغيل رحلاتها إلى لندن باستخدام هذه الفترات.

وإلى جانب ذلك، سوف تستثمر الاتحاد للطيران مبلغ 150 مليون دولار أمريكي للحصول على حصة الأغلبية في برنامج الولاء "جيت بريفليج" التابع لشركة جيت إيروايز شريطة الحصول على الموافقات التنظيمية والمؤسسية والتوصل إلى الاتفاقيات التجارية النهائية التي من المتوقع إنجازها خلال الستة أشهر المقبلة.

وبموجب هذه الشراكة الاستراتيجية، التي سوف تكون مرهونة بالحصول على كافة الموافقات التنظيمية وموافقة حاملي الأسهم، سوف يصبح بمقدور الشركتين التوسُع تدريجياً في نطاق عملياتهما التشغيلية وتوفير خطوط جديدة بين الهند وأبوظبي، بما يكفل إتاحة المزيد من الخيارات أمام المسافرين في كلا البلدين. وسوف ينتج عن هذه الشراكة شبكة وجهات مجمّعة تصل إلى 140 وجهة، إلى جانب قيام جيت إيروايز بتأسيس مركز لعملياتها في منطقة الخليج العربي انطلاقاً من العاصمة الإماراتية أبوظبي ولاسيما مع التوسع في نطاق وصول الشركة الهندية بفضل استفادتها من شبكة الوجهات العالمية المتنامية للاتحاد للطيران.

وسوف يتيح ذلك للمسافرين من 23 مدينة في الهند إمكانية الاستفادة من رحلات الربط المباشر المتجهة إلى مختلف الوجهات الدولية. كما سيتم توفير رحلات جديدة عبر المراكز التشغيلية لشركة جيت إيروايز في مطاراتها بالمدن الكبرى في الهند بما يكفل تعزيز عملياتها الحالية في تلك المطارات. وتهدف شركة جيت إيروايز من ذلك إلى الاستمرار في تطوير مطارات دلهي ومومباي التي تمثل مراكزها التشغيلية الرئيسية وإلى ربطها بالوجهات في آسيا وأوروبا ومختلف المناطق بالعالم.

وقد كشف النقاب عن تفاصيل هذا الاستثمار الاستراتيجي كل من السيد جيمس هوجن، رئيس المجموعة والرئيس التنفيذي للاتحاد للطيران، والسيد ناريش جويال، رئيس مجلس إدارة شركة جيت إيروايز.

ومن المحاور الأساسية التي تتضمنها هذه الشراكة واسعة النطاق إقامة علاقات المشاركة بالرمز بصورة موسعة على رحلات الشركتين، مع استفادة المسافرين من حقوق "اكتساب واستبدال الأميال" بصورة متبادلة عبر برامج الولاء التابعة لكل من الشركتين.

ومن المتوقع أن تؤدي اتفاقية المشاركة بالرمز المقترحة إلى توسيع نطاق وصول الاتحاد للطيران إلى سوف السفر الهندية التي تشهد نمواً مطرداً، بما يضفي مزيداً من المسافرين إلى وجهات الاتحاد للطيران في الشرق الأوسط وأمريكا الشمالية وأوروبا، كما تكفل الاتفاقية تزويد المسافرين عبر شبكة جيت إيروايز بإمكانية الوصول إلى شبكة عالمية واسعة النطاق.

وتشير التقديرات إلى أن حجم سوق السفر بالهند سوف ينمو إلى نحو 42 مليون مسافر على مدار السنوات الخمس المقبلة، بمعدل نمو يصل إلى 10 بالمئة سنوياً، ولاسيما مع تزايد أعداد الطبقة المتوسطة الهندية، التي تمثل الجانب الأكبر من الطلب على خدمات السفر الجوي، والتي يتوقع أن تصل أعدادها إلى 200 مليون فرد على مدار السنوات الثماني المقبلة.

وتوفر الاتحاد للطيران في الوقت الحالي خدمة الرحلات إلى تسع وجهات في الهند تشمل كل من دلهي، وتشيناي، ومومباي، وكوزيكود، وثيروفانانثابورام، وحيدر آباد، وبنغالور، وأحمد آباد، وكوتشي، بإجمالي رحلات يصل إلى 59 رحلة أسبوعياً.

وسوف تساهم هذه الشراكة كذلك في تحقيق نمو كبير في أعداد المسافرين عبر مطار أبوظبي الدولي، إلى جانب زيادة حركة المسافرين عبر مركزي التشغيل الرئيسيين لشركة جيت إيروايز في كل من مطار مومباي ومطار دلهي الدوليين.

وسوف تُستمد المنافع الرئيسية المتحققة لكلا الشركتين من التآزر والتعاون في مختلف مجالات العمل إلى جانب الاستفادة من وفورات التكلفة في العديد من المجالات التي تشمل عمليات شراء طائرات الأسطول، والصيانة، وتطوير المنتجات، والتدريبات.

وإلى جانب ذلك، سوف تعمل الشركتان سوياً على استكشاف فرص الاستفادة من المشتريات المشتركة سواءً للوقود، أو المعدات أو إمدادات تموين الطائرات، إلى جانب الخدمات الخارجية مثل التأمين والدعم الفني.

ومن بين المجالات الأخرى التي يشملها التعاون توفير التدريبات المشتركة للطيارين وأطقم الضيافة الجوية ومهندسي الطائرات إلى جانب توفير خدمات الصيانة للأنواع الشائعة من الطائرات ودمج برامج الولاء لكلا الشركتين.

ومن المقرر أن يتم تأسيس مكتب مشترك لإدارة المشروع من أجل ضمان تحقيق كافة المنافع التي تثمر عنها أوجه التآزر والتعاون بين الشركتين.

وتجدر الإشارة إلى أن المسؤولية عن جانب كبير من العمليات والتحكم الفعلي سوف يظل ضمن نطاق اختصاص الجانب الهندي، حيث سيبقى السيد جويال في منصب الرئيس غير التنفيذي مع حيازته لنسبة 51 بالمئة من الشركة.

ويأتي الاستثمار في شركة جيت إيروايز بعد استحواذ الاتحاد للطيران على حصص أقلية في شركة طيران برلين، وطيران سيشل، وفيرجن أستراليا، وطيران لينغوس على مدار الاثني عشر شهراً الماضية.

يُذكر أن شركة الاتحاد للطيران قد حصلت على الاستشارات الفنية والقانونية لهذه الصفقة من كبرى الشركات المتخصصة بما في ذلك مصرف إتش إس بي سي وشركة دي إل إيه بايبر للاستشارات القانونية ومكتب أمرشاند ومانجالداس وسوريش إيه شاروف وشركائهم للاستشارات القانونية وشركة برايس ووترهاوس كوبرز المتخصصة في الاستشارات المالية والقانونية.

كما حصلت شركة جيت إيروايز على الاستشارات المتخصصة من مكتب هاريش سليف آند كاجراتس المتخصص في الاستشارات القانونية ومن شركة إي إل بي وشركة إرنست آند يونغ المتخصصة في التدقيق والمحاسبة، ووحدة دي إس بي ميريل لينش المحدودة ومصرف كريدي سويس السويسري.

المصدر: البوابة







follow us on