• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Etihad Airways acquires majority stake in airberlin topbonus frequent flyer program

19 December 2012
Etihad Airways announced the purchase of a majority stake in a new entity incorporated to own airberlin’s topbonus frequent flyer program, the first step in the establishment of a global loyalty management platform. 

The new entity will seek to offer new opportunities for topbonus members to collect and redeem topbonus miles around the world, including the ability to use PointsPayTM to convert miles into cash payments at more than 30 million outlets worldwide. 

Etihad Airways has taken a 70% holding in the new company, with airberlin taking the remaining 30%.  The total transaction value is €200 million, which is being financed by an equity injection of €50 million and debt financing of €150 million, provided by HSBC International and Commerzbank. 

The entity will become part of a new loyalty management company being established by Etihad Airways. This company will allow Etihad Airways and its partners to target the fast-growing, profitable global loyalty management market more effectively. The new loyalty group will have global scale and a critical mass of valuable, high-spending consumers. 

It is planned that Etihad Guest, which expanded to become a multi-airline program in June when Seychelles Plus, the Air Seychelles frequent flyer program, started participating in the program, will cooperate with the new company. 

Etihad Airways and airberlin initiated reciprocal ‘earn and burn’ for miles on each other’s frequent flyer programs in January 2012 and the new deal will greatly enhance synergies between the two programs. 

Together, topbonus (3.1 million members) and Etihad Guest (1.82 million members) have nearly five million members worldwide. Etihad Guest currently has 173 partners and topbonus has 123. 

topbonus is growing at a rate of more than 1,000 new members a day.  

These members are expected to benefit from new opportunities under the new company. It is planned that PointsPayTM, the facility that allows Etihad Guest members to convert their miles to make cash payments at more than 30 million outlets worldwide, will be extended to topbonus members. 

Etihad Guest members use the PointsPayTM iPhone app or visit the PointsPayTM website to arrange for their miles to be transferred into funds. The funds are then loaded directly to a PointsPayTM prepaid card which can be used to shop in-store or online. 

airberlin announced in November 2012 its decision to separate topbonus from the core airline operation and place it into a new entity, seeking external investment to develop the business further. Participating in the new loyalty management company will enable airberlin to offer its customers a greater range of benefits. 

The deal was preceded by a comprehensive review process undertaken by Credit Suisse and KPMG on behalf of airberlin in Germany, and PricewaterhouseCoopers (London) instructed by Etihad Airways in the UAE.

Source: albawaba

الاتحاد للطيران تشتري أغلبية الحصص في برنامج المسافر الدائم توب بونس التابع لشركة طيران برلين

19 ديسمبر 2012
أعلنت الاتحاد للطيران اليوم عن شراء حصص أغلبية في الشركة الجديدة التي تم تأسيسها لامتلاك برنامج المسافر الدائم توب بونس التابع لشركة طيران برلين، وذلك كخطوة أولى نحو تأسيس منظومة عالمية لإدارة أنشطة الولاء.

تسعى الشركة الجديدة إلى توفير فرص مبتكرة لأعضاء برنامج توب بونس لاكتساب واستبدال أميال توب بونس في جميع أنحاء العالم، مع إتاحة خيار بوينتس بيه الذي يساعد على تحويل أميال السفر إلى مدفوعات نقدية يمكن الاستفادة منها في عمليات الشراء عبر أكثر من 30 مليون منفذ مبيعات على مستوى العالم.

عمدت الاتحاد للطيران إلى شراء 70 في المائة من الشركة الجديدة المزمع إنشاؤها، في حين قامت طيران برلين بشراء 30 في المائة منها. ويبلغ إجمالي قيمة الصفقة حوالي 200 مليون يورو والتي سيتم تمويلها عن طريق حصص بقيمة 50 مليون يورو إلى جانب اقتراض 150 مليون يورو من بنك إتش إس بي سي الدولي وبنك كومرزبنك.

ومن المقرر أن تشكل هذه الشركة جزءاً من شركة جديدة لإدارة عمليات الولاء تؤسسها الاتحاد للطيران بهدف التركيز بصورة فاعلة على الأسواق المتخصصة في إدارة أنشطة الولاء المربحة التي تشهد نمواً سريعاً، بما يخدم الناقل الوطني لدولة الإمارات العربية المتحدة وشركائها. ومن المتوقع أن تحظى المجموعة الجديدة بحضور عالمي واسع النطاق واستقطاب نخبة كبيرة من العملاء ذوي القيمة المرتفعة.

وتجدر الإشارة إلى أن برنامج ضيف الاتحاد أصبح يضمّ منذ شهر يونيو العديد من شركات الطيران مثل برنامج سيشل بلاس وهو برنامج المسافر الدائم التابع لشركة طيرن سيشل، ومن المقرر أن يتعاون برنامج ضيف الاتحاد مع الشركة الجديدة.

وعمدت الاتحاد للطيران وطيران برلين إلى تنفيذ برنامج لاكتساب واستبدال الأميال على برنامج المسافر الدائم التابع لكلا الشركتين وذلك في شهر يناير، مع التسليم بأن الصفقة الجديدة ستساعد على تعزيز عملية التنسيق بين البرنامجين.

ويصل عدد أعضاء البرنامجين مجتمعين حوالي خمسة ملايين عضو حيث يضم برنامج توب بونس حوالي 3.1 مليون مسافر وبرنامج ضيف الاتحاد حوالي 1.82 مليون مسافر، كما يبلغ عدد شركاء ضيف الاتحاد 173 شريكاً في حين يبلغ عدد شركاء توب بونس حوالي 123 شريكاً.

وينمو برنامج توب بونس بوتيرة سريعة بمعدل يزيد على ألف عضو يومياً.

وتجدر الإشارة إلى أن هؤلاء الأعضاء سيستفيدون من هذه الفرص لدى تأسيس الشركة الجديدة، ومن المقرر أن يمتد برنامج بوينتس بيه الذي يسهم في تحويل أميال السفر إلى مبالغ نقدية في أكثر من 30 مليون منفذ بيع في جميع أنحاء العالم، إلى أعضاء برنامج توب بونس في جميع أنحاء العالم.

ويمكن لأعضاء برنامج ضيف الاتحاد استخدام تطبيق بوينتس بيه عبر الهاتف الذكي أي فون أو زيارة الموقع الإلكتروني الخاص بوينتس بيه وذلك لتحويل أميال السفر إلى مبالغ نقدية، وبعدها يتم تحميل هذه المبالغ مباشرة إلى بطاقة بوينتس بيه المدفوعة مسبقاً والتي يمكن استخدامها في التسويق داخل المتاجر أو عبر الإنترنت.

وأعلنت طيران برلين خلال شهر نوفمبر 2012 عن قرارها بفصل برنامج توب بونس عن عمليات الشركة الأساسية ووضعه في إطار هيكل جديد، واتجهت إلى استقطاب استثمارات خارجية تسهم في تعزيز أعمال وأنشطة الشركة. ولا شك أن الدخول في شركة جديدة لإدارة أنشطة الولاء سيساعد طيران برلين على منح عملائها باقة واسعة ن الخيارات والمزايا.

وجاءت الصفقة في أعقاب عملية مراجعة شاملة أجرتها شركة كريدت سويس وكيه بي إم جيه بالإنابة عن طيران برلين في ألمانيا وشركة برايس وترهاوس كوبرس لندن بناءً على طلب الاتحاد للطيران في دولة الإمارات العربية المتحدة.

المصدر: البوابة

follow us on