• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Qatar and the European Union Conclude Negotiations on Landmark Comprehensive Air Transport Agreement

07 February 2019

The State of Qatar and the European Union announced that they have concluded negotiations for a landmark Comprehensive Air Transport Agreement.
This historic agreement will be the first of its kind ever between the EU and a Gulf Cooperation Council (GCC) member state, providing a significant competitive edge to air carriers of both sides and a sustainable framework for future operations. As a result, all air carriers from the 28 European Union member states and Qatar now have unlimited and unrestricted access to their respective territories.
Qatar Airways Group Chief Executive, His Excellency Mr. Akbar Al Baker, said: “Through these negotiations, both sides have demonstrated that positive engagement can build trust among nations, so they can embrace the benefits of competition. Our hope is that the success of these negotiations will encourage other trading blocs and significant aviation markets to join in achieving a liberalized global aviation regime for future generations.
“The agreement will offer a common platform for airlines in Europe and Qatar to understand each other better, creating new opportunities for collaboration and cooperation.”
“We approach the principle of fair competition very simply: fair access to markets, competing for market share based on products and services of what the customer wants and is willing to purchase.”
European Commission Director General Mobility and Transport, Mr. Henrik Hololei, said: “We are very pleased to have concluded our negotiations with the State of Qatar here in Doha today. Thanks to the strong commitment of all parties, we have managed to reconcile our differences and found common ground through honest engagement and open dialogue.”
As part of this agreement, the State of Qatar and the EU have taken bold steps by agreeing to articles on: fair competition, environment, consumer protection, social aspects, and transparency, as well as the inclusion of a doing-business provision, which exempts EU carriers from the obligation to hire a local General Sales Agent in Qatar.
Through this historic agreement, which was announced during the CAPA Qatar Aviation, Aeropolitical and Regulatory Summit in Doha, the State of Qatar has demonstrated once again that despite the ongoing intra-regional geopolitical tensions due to the illegal blockade imposed on the nation, it remains a leader on the global stage.
Qatar Airways currently operates a modern fleet of more than 230 aircraft via its hub, Hamad International Airport (HIA) to more than 160 destinations worldwide.
A multiple-award-winning airline, Qatar Airways was named ‘World’s Best Business Class’ by the 2018 World Airline Awards, managed by international air transport rating organization, Skytrax. It was also named ‘Best Business Class Seat’, ‘Best Airline in the Middle East’, and ‘World’s Best First-Class Airline Lounge’.
Qatar Airways has launched an array of exciting new destinations recently, including Gothenburg, Sweden; Mombasa, Kenya and Da Nang, Vietnam. The airline will add a number of new destinations to its extensive route network in 2019, including Malta, as well as many more.

Source: Qatar Airways


دولة قطر والاتحاد الأوروبي يختتمان المفاوضات لإبرام اتفاقية النقل الجوي الشاملة

07 فبراير 2019
أعلنت مفوضة الاتحاد الأوروبي للحركة والمواصلات السيدة فيوليتا بولك اليوم أن الاتحاد الأوروبي ودولة قطر قد اختتما المفاوضات لابرام اتفاقية النقل الجوي الشاملة.
وسوف تصبح هذه الاتفاقية الأولى من نوعها بين الاتحاد الأوروبي وأحد الدول الأعضاء في مجلس التعاون الخليجي، حيث ستوفّر مستوى جديد من التنافسية لشركات الطيران في أوروبا وقطر، ناهيك عن إيجادها لإطار مستدام للعمليات المستقبلية. ونتيجة لهذه الاتفاقية، سوف تتمتع جميع شركات الطيران في الدول الـ28 الأعضاء في الاتحاد الأوروبي ودولة قطر بوصول مطلق وغير مقيّد فيما بينها.
وقال سعادة السيد أكبر الباكر، الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية: "أكد الجانبان من خلال هذه المفاوضات أن التفاعل الإيجابي والبنّاء بإمكانه بناء الثقة بين الدول، وعليه بإمكان هذه الدول الاستفادة من العديد من المزايا التي ستوفّرها التنافسية. ونتمنى لهذه الاتفاقية أن تساهم في تشجيع الشركات الأخرى وأسواق الطيران المهمة إلى توحيد الجهود لإنجاز نظام طيران عالمي محرر من القيود للأجيال القادمة".
وأضاف سعادة السيد الباكر: "سوف توفّر هذه الاتفاقية أرضية مشتركة لشركات الطيران في أوروبا وقطر لفهم بعضهم البعض بشكل أفضل، ولخلق فرص جديدة للتعاون والتنسيق".  
من جانبه قال السيد هنريك هولولي، المدير العام للمواصلات والحركة في المفوضية الأوروبية: "يسعدنا اختتام مفاوضاتنا مع دولة قطر هنا في مدينة الدوحة. ومن خلال الالتزام القوي من جانب جميع الأطراف، أصبح من الممكن تسوية الاختلافات وإيجاد أرضية مشتركة للتفاهم، وذلك بفضل الحوار المفتوح والنزيه".
وتنصّ الاتفاقية على اتخاذ دولة قطر والاتحاد الأوروبي خطوات جريئة من خلال الاتفاق على البنود التالية: المنافسة العادلة والبيئة وحماية المستهلك والجوانب الاجتماعية والشفافية، بالإضافة إلى بند مزاولة الأعمال الذي يعفي شركات الطيران الأوروبية من شرط توظيف وكيل مبيعات محلي في دولة قطر.
ومن خلال هذه الاتفاقية التاريخية التي تم الإعلان عنها خلال فعاليات قمة كابا قطر للسياسة الجوية وتنظيم الطيران، استعرضت دولة قطر مرةً أخرى أنه وبالرغم من التوترات الإقليمية والجغرافية الحالية بسبب الحصار الغير قانوني على الدولة، تبقى دولة قطر قائدة على الصعيد العالمي.
وتشغّل الخطوط الجوية القطرية أسطول طائرات حديث يضم أكثر من 230 طائرة تتجه إلى أكثر من 160 وجهة رئيسية للعمل والسياحة عبر مقر عملياتها مطار حمد الدولي.
وحازت الخطوط الجوية القطرية على جائزة أفضل درجة رجال أعمال في العالم ضمن جوائز سكاي تراكس العالمية 2018. كما حصدت الناقلة الوطنية لدولة قطر جائزة أفضل مقعد على درجة رجال الأعمال في العالم، وجائزة أفضل شركة طيران في الشرق الأوسط، وجائزة أفضل صالة انتظار لمسافري الدرجة الأولى في العالم.
وأعلنت الخطوط الجوية القطرية تدشين رحلاتها مؤخراً إلى العديد من الوجهات الجديدة، بما في ذلك غوتنبرغ في السويد، ومومباسا في كينيا، ودا نانغ في فيتنام. وستضيف الناقلة الوطنية لدولة قطر عدداً من الوجهات الجديدة إلى شبكتها المتنامية في عام 2019، بما في ذلك فاليتا في مالطا، وغيرها الكثير.

 المصدر: القطرية
follow us on