• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

States recommend new flight tracking performance Standard at ICAO High Level Safety Conference

04 February 2015
Member States of the International Civil Aviation Organization (ICAO) recommended the adoption of a new 15-minute aircraft tracking Standard on 3 February 2015, during discussions amongst the over 850 participants to the UN aviation body’s 2015 High Level Safety Conference.

The recommended Standard is performance-based and not prescriptive, meaning that global airlines would be able to meet it using the available and planned technologies and procedures they deem suitable.

The concept of operations for the ICAO Global Aeronautical Distress and Safety System (GADSS) was developed by ICAO over 2014, subsequent to the disappearance of flight MH370 and the special Multidisciplinary Meeting on Global Flight Tracking which ICAO convened soon after. It calls for a three-tiered approach for global aircraft tracking over the long-term, covering normal, abnormal and distress conditions.

The Standard recommended by ICAO’s High Level Safety Conference is considered to be consistent with the long-term GADSS concept. ICAO’s intention is to coordinate regional exercises shortly after the standard is adopted, aiding States with both the Standard’s introduction and their ability to respond to abnormal flight behaviour scenarios in an integrated manner.

Source: ICAO

أوصت الدول في مؤتمر الإيكاو الرفيع المستوى بشأن السلامة بوضع قاعدة قياسية جديدة مبنية على الأداء لتتبع الرحلات

04 فبراير 2015
أوصت الدول الأعضاء في الإيكاو في 3 فبراير 2015 باعتماد قاعدة قياسية جديدة لتتبع الطائرات أثناء الرحلة كل 15 دقيقة، وذلك خلال مناقشات دارت فيما بين أكثر من 850 مشاركاً في المنظمة الأممية المعنية بالطيران في المؤتمر الرفيع المستوى بشأن السلامة لعام 2015.
وهذه القاعدة القياسية الجديدة المقترحة قائمة على الأداء وليس على كيفية التطبيق، الأمر الذي مفاده أنه سيكون بمقدور شركات الطيران العالمية تطبيقها مستخدمة ما تراه مناسباً من تقنيات وإجراءات متاحة ومخطط لها.
و قد عكفت الإيكاو على مدى عام 2014 على إعداد المفهوم التشغيلي  لنظام الإيكاو العالمي للاستغاثة والسلامة الجوية (GADSS)، وذلك إثر اختفاء رحلة الخطوط الجوية الماليزية MH370، حيث عقد الاجتماع الخاص المتعدد التخصصات بشأن تتبع الرحلات على الصعيد العالمي و الذي دعت إلى عقده الإيكاو بعد فترة وجيزة من ذلك الحادث. ويدعو هذا المفهوم إلى اتباع نهج على ثلاثة مستويات من أجل تتبع رحلات الطائرات على الصعيد العالمي على المدى الطويل، بحيث يغطي الظروف الطبيعية  وغير الطبيعية وحالات الاستغاثة.
وتتسق هذه القاعدة القياسية التي أوصت بها الإيكاو في مؤتمر السلامة الرفيع المستوى مع المفهوم الطويل الأجل لنظام (GADSS). وتعتزم الإيكاو التنسيق لإجراء تدريبات إقليمية بعد فترة وجيزة من اعتماد القاعدة القياسية، وذلك بغرض مساعدة الدول على إدراجها في أطرها التشغيلية وتعزيز قدرتها على الاستجابة بشكل متكامل لسيناريوهات السلوك غير الطبيعي للطائرات أثناء الرحلة.
المصدر: الإيكاو
follow us on