• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

ICAO Council adopts unanimous resolution condemning MH17 downing

30 October 2014
The 36 State Council of the International Civil Aviation Organization (ICAO), joined extraordinarily during its 203rd Session on 27 October 2014 by the Honorable Dato’ Sri Liow Tiong Lai, Minister of Transport for Malaysia, in addition to a high-level Delegation from Ukraine, unanimously adopted a Resolution condemning, in the strongest terms, the downing of Malaysia Airlines Flight MH17 over eastern Ukraine earlier in 2014.

The Resolution was adopted after an address to Council by Minister Liow Tiong Lai, who stood before ICAO in solidarity with the families of the passengers and crew who were lost. Minister Lai outlined a series of statements and recommendations on both MH370 and MH17, all of which were aimed at enhancing related measures supporting greater safety and security in international civil aviation.

In a closely-related development, the Council also reviewed the Report of the Task Force established under ICAO to explore Risks to Civil Aviation Arising From Conflict Zones. The Report proposed that the existing framework for managing international civil aviation remains fit for purpose, that States should continue to be responsible to ensure the safety of operations in their sovereign and delegated airspace, and that airspace users have the ultimate responsibility to decide where they fly.

The proposed conflict zone work programme for ICAO through 2015 was approved by the Council, some aspects of which have already been well-advanced. It was recognized that some aspects of this planning would require further consideration at ICAO’s upcoming High-level Safety Conference next February.

 “We have reviewed some very challenging international issues today in Council and adopted several key decisions,” remarked ICAO Council President Dr. Olumuyiwa Benard Aliu. “We deeply appreciated the impacts which the MH370 and MH17 incidents have had on the families, friends and governments of all of the victims concerned, and the inputs of the government officials from Malaysia certainly assisted in the successful outcome of our deliberations.

Much work remains to be done in the area of conflict zone risk mitigation and the Council remains fully engaged in guiding ICAO’s efforts to achieve a practical and effective global solution.”

Source: ICAO

مجلس الإيكاو يعتمد بالإجماع قراراً يدين فيه إسقاط الرحلة "MH17"

30 أكتوبر 2014
اعتمد بالإجماع في 27 أكتوبر 2014 مجلس منظمة الطيران المدني الدولي الذي يتكون من 63 عضوا )الإيكاو)، والذي انضم إليه بصورة استثنائية خلال دورته 203 صاحب المعالي السيد داتو سري ليو تيونج، وزير النقل في ماليزيا، فضلاً عن وفد رفيع المستوى من أوكرانيا، قراراً أدان فيه بأشد لهجة إسقاط رحلة الخطوط الجوية الماليزية رقم "MH17" فوق أوكرانيا الشرقية في وقت سابق من العام 2014.
وقد اعتُمد هذا القرار بعد الكلمة التي ألقاها الوزير ليو تيونج لاي أمام المجلس، حيث وقف أمام الإيكاو تضامناً مع أسر الركاب وأعضاء الطاقم الذين لقوا مصرعهم. وأشار الوزير لاي إلى مجموعة من البيانات والتوصيات بصدد كل من الرحلتين  "MH370" و"MH17" تهدف كلها إلى تعزيز الإجراءات المتصلة بهذا الموضوع وتسمح بتحقيق المزيد من السلامة والأمن في الطيران المدني الدولي.
وفي تطور مرتبط بهذا الموضوع، استعرض المجلس أيضاً تقرير فرقة العمل التي شكلتها الإيكاو لبحث "المخاطر التي يواجهها الطيران المدني والناجمة عن مناطق النزاعات". وورد في التقرير أن الإطار العام الحالي لإدارة شؤون الطيران المدني الدولي لا يزال ملائماً للغرض الذي أُعد من أجله، وأنه ينبغي للدول أن تواصل تحمّل مسؤولياتها لضمان سلامة العمليات في مجالها الجوي السيادي والمجال الجوي المفوض لها أيضاً، أن المنتفعين بالمجال الجوي هم الذين يتحملون المسؤولية النهائية في اتخاذ القرار بشأن الأماكن التي يطيرون إليها.
وقد أقرّ مجلس المنظمة برنامج العمل المقترح لعام 2015 بشأن مناطق النزاعات، وقد قطع شوط كبير في بعض جوانبه الآن. وتم الاعتراف بأن بعض جوانب عملية التخطيط هذه تحتاج إلى مزيد من البحث خلال مؤتمر الإيكاو الرفيع المستوى بشأن السالمة الجوية الذي سينعقد في شهر فبراير القادم.
وقد صرّح الدكتور ألومويا بينارد أليو، رئيس مجلس الإيكاو، قائلاً "لقد استعرضنا اليوم في المجلس بعض المواضيع الدولية المليئة بالتحديات واعتمدنا عدداً من القرارات الأساسية." وأضاف قائلاً "ونحن نتفهم تماماً تأثير الحادثتين اللتين وقعتا للرحلتين "MH370" و"MH17" على أسر وأصدقاء وحكومات جميع الضحايا، وقد ساعدنا كثيرا كل ما قدمه المسؤولون الحكوميون من ماليزيا من معلومات في الوصول إل هذه النتيجة الناجحة لمداولاتنا.
وما زالت هناك الكثير من الأعمال التي ينبغي القيام بها في ما يخص التخفيف من المخاطر في مناطق النزاعات، وسيظل المجلس يعمل بصورة منتظمة في توجيه الجهود التي تبذلها المنظمة للتوصل إل حل عالمي عملي وفعال.
المصدر: الإيكاو
follow us on