• What’s New

ICAO Conflict Zone Task Force completes challenging agenda, prepares recommendations for 2015 High-level Safety Conference

04 December 2014
The Third Meeting of the International Civil Aviation Organization’s (ICAO’s) Task Force on Risks to Civil Aviation arising from Conflict Zones (TF-RCZ) arrived at its successful conclusion on 2 December 2014, with participants expressing clear satisfaction with the substantial progress achieved.

The proposed work programme adopted, designed to keep passengers safe from conflict zone risks wherever they fly and regardless of their airline of choice, will now be packaged for assessment by a wider cross-section of ICAO’s 191 Member States during the UN agency’s High-level Safety Conference slated for 2–5 February 2015.

The Task Force participants reaffirmed during the final session that the world civil aviation system can rise to the challenges being presented by conflict zones. They also expressed particular satisfaction with the work completed by its team of international experts on the types of risks to civil aviation over conflict zones. These risk assessment categories are intended to provide guidance to both airlines and States in the future and were a key outcome being sought.

The final Task Force session also saw ICAO being commended for its intention to accept inputs to the 2015 High Level Safety Conference on a prototype centralized information sharing system. Centralized information sharing is thought to be critical to improved conflict zone risk mitigation moving forward, and the related recommendations were expected to be largely informed by the promising trials of a European version of the system which has now undergone some preliminary trials.

Source: ICAO

فرقة عمل الإيكاو المعنية بمناطق النزاعات تستكمل جدول أعمالها المليء بالتحديات، وتعد مجموعة من التوصيات لعرضها على مؤتمر السلامة الرفيع المستوى لعام 2015

04 ديسمبر 2014
لقد تُوجت أعمال الاجتماع الثالث لـ"فرقة عمل منظمة الطيران المدني الدولي المعنية بالمخاطر التي يواجهها الطيران المدني والناجمة عن مناطق النزاعات" بالنجاح في حتام أعمالها في 2 ديسمبر 2015، حيث أعرب المشاركون عن رضاهم التام بالتقدم الكبير المحرز حتى الآن.
وإن برنامج العمل المقترح والمعتمد، والمصمم من أجل الحفاظ على سلامة الركاب من المخاطر الموجودة في مناطق النزاعات أياً كان المكان الذي تقصده الطائرات وبغض النظر عن شركة الطيران التي يقررون استخدامها، سوف يُعد الآن في شكل يسمح بتقييمه من جانب قطاع كبير من الدول الأعضاء في الإيكاو البالغ عددها 191 دولة خلال المؤتمر الرفيع المستوى بشأن السلامة الذي ستعقده المنظمة من 2 إلى 5 فبراير 2015.
وخلال الجلسة الختامية، أكد المشاركون في فرقة العمل من جديد أن منظومة الطيران المدني العالمية تستطيع أن ترقى إلى مستوى التحديات التي تشكلها مناطق النزاعات. وأعربوا أيضاً عن رضاهم الخاص إزاء الأعمال التي أجراها هذا الفريق الذي يتألف من خبراء الدوليين بشأن أنواع المخاطر التي يواجهها الطيران المدني فوق مناطق النزاعات. والهدف من هذه الفئات لتقييم المخاطر هو توفير ارشادات لكل من شركات الطيران والدول في المستقبل، علماً بأنها كانت من بين النتائج الرئيسية المنشودة.
وخلال الجلسة الختامية لفرقة العمل أيضاً، تمت الإشادة بالإيكاو نتيجة لعزمها قبول فكرة تقديم الإسهامات أثناء مؤتمر السلامة الرفيع المستوى لعام 2015 بشأن نظام مركزي نموذجي لتبادل المعلومات. ويُعتبر تبادل المعلومات بصورة مركزية عنصراً حيوياً لتحسين عملية التخفيف من المخاطر في مناطق النزاعات، ومن المتوقع أن تستند التوصيات المرتبطة بذلك التجارب الإيجابية للصيغة الأوروبية من هذا النظام، حيث أجريت عليه بعض التجارب الأولية.
المصدر:  الإيكاو
follow us on