• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

IATA highlights aviation as a critical component of the Saudi Arabian economy

17 October 2012
The International Air Transport Association (IATA) presented the government of the Kingdom of Saudi Arabia with a study quantifying the economic benefits of aviation to the Saudi Arabian economy. 

The study was commissioned by IATA and completed by Oxford Economics. It was presented to His Highness Prince Fahad Alabdullah, who is President of the General Authority for Civil Aviation (GACA) and Chairman of the Board of Saudi Arabian Airlines, by Mr. Tony Tyler, IATA’s Director General and CEO who visited Saudi Arabia lately.

Highlights of the study include: 

- Aviation supports 1.8% of Saudi Arabia’s GDP equal to SAR 30.2 billion annually.
- Aviation is a quality employer, providing work for some 152,000 people in Saudi Arabia. The productivity of these jobs is 1.8 times higher than the average for Saudi Arabia.
- Aviation-enabled tourism in Saudi Arabia employs a further 139,000 people and supports some SAR 23.6 billion of economic activity annually.
- In total, aviation and aviation-enabled tourism accounts for 3.2% of Saudi Arabia’s GDP and 3.0% of employment.

Source: IATA

الأياتا تسلط الضوء على الطيران كعنصر بالغ الأهمية للاقتصاد السعودي

17 أكتوبر 2012
قدم الاتحاد الدولي للنقل الجوي (الأياتا) لحكومة المملكة العربية السعودية دراسة تم خلالها قياس الفوائد الاقتصادية التي يحققها قطاع الطيران بالنسبة إلى الاقتصاد في المملكة العربية السعودية.

وكان قد تم إعداد هذه الدراسة من قبل مؤسسة  (أكسفورد إيكونوميكس) "Oxford Economics" بتكليف من الاتحاد الدولي للنقل الجوي، وقدمت إلى صاحب السمو الملكي الأمير فهد العبد الله الذي يشغل منصب رئيس الهيئة العامة للطيران المدني في المملكة ورئيس مجلس الخطوط الجوية العربية السعودية، وذلك من قبل السيد تايلر توني المدير العام والرئيس التنفيذي للأياتا الذي زار المملكة العربية السعودية مؤخراً.

وتالياً أبرز النقاط التي اشتملت عليها هذه الدراسة:

- تدعم صناعة الطيران ما نسبته 1.8% من الناتج المحلي الإجمالي في المملكة العربية السعودية أي ما يساوي 30.2 مليار ريـال سعودي سنوياً.
- تعتبر صناعة الطيران قطاعاً جيداً للتوظيف، إذ إنها تعمل على توفير ما يقرب من 152 ألف فرصة عمل للناس في المملكة العربية السعودية. وتفوق إنتاجية هذه الوظائف 1.8 ضعف مقارنة مع متوسط الدخل في المملكة العربية السعودية.
- يوظف قطاع السياحة المرتبط بأنشطة الطيران في المملكة العربية السعودية ما يزيد على 139 ألف شخص، ويدعم ما يقرب من 23.6 مليار ريـال سعودي سنوياً من النشاط الاقتصادي.
- تستحوذ صناعة الطيران والأنشطة السياحية المرتبطة بهذه الصناعة على ما نسبته 3.2% من الناتج المحلي الإجمالي في المملكة العربية السعودية وعلى 3.0% من العمالة.

المصدر: الأياتا
follow us on