• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Hedegaard sets out conditions on ICAO agreement as EU legislators approve EU ETS 'stop the clock' measure

20 April 2013
The European Parliament (EP) voted on 16 April by a large majority in favor of the ‘stop the clock’ proposal that will temporarily halt the inclusion of intercontinental flights in the EU Emissions Trading System (EU ETS) for a period of one year to allow ICAO member states agree a market-based mechanism to limit the growth of international aviation emissions. The EP’s rapporteur on the Commission proposal, Mr. Peter Liese, said there had been progress in ICAO and the EU wanted to support the negotiations but warned that a substantive agreement, “not just hot air or empty promises”, would be expected from the ICAO Assembly in September or the clock would be restarted in full. By contrast, the ‘backloading’ proposal by the European Commission aimed at propping up the ailing price of carbon was narrowly rejected by MEPs, which could have far-reaching consequences for the EU ETS.

In a Plenary session of the EP, the ‘stop the clock’ vote proposal was passed 577-114, with opposition mainly from an unlikely coalition of green and conservative MEPs.

Speaking to journalists after the vote, German MEP Mr. Liese said the EU was realistic and didn’t expect an agreement to be reached at the 2013 ICAO Assembly on a global scheme to enter into force in 2014, “but we need a timetable to know when it will.” He added that an interim agreement would also be needed with third countries that would allow an amended version of the EU ETS to be implemented.

Mr. Liese said the United States had been the harshest critic of the inclusion of international flights from third countries into the EU ETS and called on the new US Secretary of State, Mr. John Kerry, not to adopt the same position as his predecessor, Ms. Hillary Clinton.

In the parliamentary debate before the vote, EU Climate Commissioner Ms. Connie Hedegaard said a global approach remained the EU’s preferred option and the ‘stop the clock’ gesture would create a unique window of opportunity for the ICAO process.

She said the ICAO Assembly in 2010 had agreed an aspirational goal of carbon-neutral growth by 2020 and the aviation industry had also committed to a similar goal as well as to reduce emissions by 50% on 2005 levels by 2050. “However, all trajectories show that without market-based measures these targets will be missed – in fact, a business-as-usual scenario suggests a 400% increase in emissions by 2050.”

Ms. Hedegaard added the 2013 Assembly would need to agree on an immediate and meaningful applicable framework that guides national and regional market-based mechanisms and a realistic timetable for a global market-based mechanism and an ambitious set of technological and operational measures.

“If clear and sufficient progress is made there, the Commission will propose further legislative action with a view to adapting the EU ETS in line with a successful ICAO outcome. However, if this is not the case then the EU ETS will again be applied to external flights.

“Let me also emphasise that all operators, whether inside or outside the EU, will have to comply for their intra-EU flights. These obligations will be strictly enforced – the principle of non-discrimination between operators has always, and will remain, a fundamental part of the EU’s position.”

Source: GreenAir Online

هيدغارد تحدد الشروط لاتفاق الإيكاو بعدما وافق المشرعون الأوروبيون على تجميد ضم رحلات الطيران من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها

20 أبريل 2013
صوّت البرلمان الأوروبي في 16 أبريل بالأكثرية على مقترح تجميد ضم رحلات الطيران من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها وذلك لمدة سنة لإفساح المجال أمام الدول الأعضاء في الإيكاو للاتفاق على آلية اجراءات اقتصادية للحد من نمو انبعاثات الطيران الدولي. وقال المسؤول عن هذا الموضوع في البرلمان الأوروبي، السيد بيتر ليسي، أن هناك تقدم حاصل على صعيد الإيكاو حيال هذا الموضوع وأن الاتحاد الأوروبي أراد دعم المفاوضات المتعلقة بالموضوع، إنما حذّر من أنه يجب التوصل إلى اتفاق في الجمعية العامة للإيكاو المقرر انعقادها في سبتمبر وإلا سيعاود الاتحاد الأوروبي على الفور ضم رحلات الطيران من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها. وعلى غرار ذلك وبفارقٍ قليل، رفض أعضاء مجلس البرلمان الأوروبي اقتراح المفوضية الأوروبية لإعادة ضخ شهادات الكربون بهدف رفع السعر المنخفض جداً لشهادات الكربون. قد تؤدي هذه الخطوة إلى أعقاب طويلة المدى على البرنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها.

وفي جلسة نيابية، أقر أعضاء البرلمان الأوروبي مقترح تجميد ضم رحلات الطيران من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها بنسبة 577 صوت مؤيد مقابل 114 صوت معارض.

وخلال محادثة مع الصحافيين بعد التصويت، قال النائب الألماني السيد ليسي أن الاتحاد الأوروبي كان واقعياً ولا يتوقع وصول الجمعية العامة للإيكاو في 2013 إلى اتفاق عالمي حول برنامج يدخل حيز التنفيذ في 2014، "ولكن نريد جدولاً زمنياً يطلعنا على الوقت المتوقع للمباشرة بتطبيق برنامج عالمي". وأضاف أنه يجب التوصل إلى اتفاق مؤقت مع الدول الأخرى التي تسمح بتطبيق نسخة معدلة عن نص برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها.

قال السيد ليسي أن الولايات المتحدة الأميركية كانت من أكثر المنتقدين لضم رحلات الطيران الدولية من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها، كما دعا السيد ليسي وزير الخارجية الأميركي السيد جون كيري إلى عدم تبني موقف وزيرة الخارجية السابقة السيدة هيلاري كلينتون. 

وخلال المناقشة قبل التصويت، قالت المفوض الأوروبي المعينة لشؤون المناخ، السيدة كوني هيدغارد، أن الوصول إلى منهاج عالمي هو أفضل خيار للاتحاد الأوروبي وأن بادرة تجميد ضم رحلات الطيران من وإلى الدول الأخرى إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها تخلق فرصة فريدة من نوعها للإيكاو من أجل المضي قدماً في موضوع التغيّر المناخي.

وقالت السيدة هيدغارد أن الجمعية العامة للإيكاو في 2010 وافقت على هدف يطمح إلى نمو خالٍ من الكربون بحلول عام 2020، كما التزمت صناعة الطيران بهدفٍ مماثل بالإضافة إلى خفض معدل انبعاثات الطيران في العام 2050 بنسبة 50 بالمئة مقارنةً بالعام 2005. "ولكن تظهر كل المسارات أنه بعدم وجود إجراءات إقتصادية لن يتحقق أي من هذه الأهداف – في الواقع، إن لم تطبق معايير إقتصادية يُتوقع أن تزداد الانبعاثات بنسبة 400 بالمئة مع حلول العام 2050 مقارنةً بالعام 2005."

أضافت هيدغارد أن الجمعية العامة للإيكاو في 2013 يجب ان تتوصل إلى إطار عمل فوري ذو معنى ويمكن تطبيقه لإرشاد الاجراءات الاقتصادية الوطنية والإقليمية خلال جدول زمني واقعي بهدف الوصول إلى اعتماد إجراءات اقتصادية عالمية ومعايير تكنولوجية وتشغيلية.

"إن كان هناك تقدم واضح وكافٍ فستقوم المفوضية الأوروبية باقتراح قانون ليتماشى مع برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها مع نتائج الإيكاو الناجحة. وإن لم يحصل ذلك فسيتم إعادة ضم رحلات الطيران من وإلى أوروبا إلى برنامج الاتحاد الأوروبي للحدّ من الإنبعاثات وتجارتها."

وأكملت: "ودعوني أوضح أن جميع المشغلين، داخل أو خارج الاتحاد الأوروبي، يجب أن يلتزموا بالبرنامج في رحلاتهم داخل الاتحاد الأوروبي. إن هذه الالتزامات قسرية، حيث كان وسيبقى موقف الاتحاد الأوروبي هو عدم التمييز بين المشغلين."
follow us on