• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Related News

Royal Jordanian launches e-Air Waybill (e-AWB) system

15 February 2017

Royal Jordanian started implementing the e-Air Waybill (e-AWB) system, which was developed in cooperation with the airline’s Information Technology Department and CHAMP Cargosystems (CHAMP), a global IT provider serving the air cargo industry.
The new system enables cargo agents to conduct cargo bookings and create airway bills through the system website: http://ebooking.champ.aero/index.asp?airline_id=JOR
e-Air Waybill is one of the initiatives of  IATA's Simplifying the Business (StB) program launched a few years ago. It has become an industry-wide initiative involving carriers, freight forwarders, ground handlers, shippers and customs authorities. It aims to take the paper out of air cargo and replace it with electronic data and messages. 
RJ President/CEO Captain Suleiman Obeidat said Royal Jordanian's cargo sector is the second fundamental arm of the company. He stressed that RJ is eager to offer state-of-the-art services to its customers and agents in order to meet their demands and ease freighting services.
“This e-AWB initiative further re-enforces the ongoing partnership between Royal Jordanian and CHAMP and provides real benefits to the community by increasing the digitization of the air cargo process leading to increased efficiency,” said Nicholas Xenocostas, Vice President Global Sales and Marketing at CHAMP Cargosystems. 
“We are delighted that RJ has taken this step in the region; this will significantly simplify the air freight supply chain process, in addition to greater data accuracy,’’ Xenocostas added.    
Obeidat said that in 2009, RJ started applying the best-in-class IT solution — Cargospot — to automate freight procedures, covering all aspects of air cargo sales, reservations, pricing, management information and cargo handling.
He also said that the e-AWB system that RJ is implementing today is a comprehensive Internet-based application that allows RJ to safely and efficiently empower its freight customers to perform the most essential tasks for cargo booking and data capture.
Obeidat noted that the system is bound to increase the volume of cargo on the RJ aircraft. He pointed out that the 24-hour self-service application enables cargo agents anywhere in the world to look up flight schedules, check capacity, create real-time bookings and manage bookings completely unassisted.
He said that the e-AWB system connects directly with the electronic system that is applied at the Jordanian Customs Department and other concerned parties, thus easing and accelerating clearance of goods and delivery to the consignee.
The RJ president praised the state-of-the-art technology and procedures followed at the Jordanian Customs Department, pointing to the cooperation between RJ and the department. 
The e-AWB system is bound to benefit the Jordan cargo community, including shippers, freight forwarders, customs authority, ground handling agents, customer airlines and Royal Jordanian.
In order to acquaint local travel agents with the new system, RJ organized training courses for them about the services and facilities offered by the system.
Royal Jordanian cargo sector plays a key role in boosting the economy of the kingdom, and in supporting investment and trade. It ships fresh fruit and vegetables, garments and pharmaceutical products, mail and courier, among others.
Source: Royal Jordanian Airlines

 

 

الملكية الأردنية تبدأ بتطبيق نظام بوليصة الشحن الإلكترونية (e-AWB)

15 فبراير 2017
بدأت شركة الخطوط الجوية الملكية الأردنية بتطبيق نظام بوليصة الشحن الإلكترونية (e-Air Waybill) والذي طورتهُ دائرة تقنية المعلومات في الشركة بالتعاون مع شركة CHAMP العالمية المتخصصة بتزويد الأنظمة الحاسوبية في هذا المجال، حيثُ يهدف النظام إلى تمكين وكلاء الشحن الأردنيين من إجراء حجوزات الشحن وتنظيم الوثائق الخاصة بها بطريقة ذاتية من خلال الموقع الالكتروني الخاص بالنظام.
ويعتبر النظام الجديد واحداً من أفضل الأنظمة المعلوماتية العالمية في قطاع الشحن الجوي، وهو أحد مبادرات الاتحاد الدولي للنقل الجوي (أياتا) الرامية الى تبسيط وأتمتة اجراءات السفر في مجال صناعة النقل الجوي سواء ما تعلق منها بالركاب أو الشحن.
وقال المدير العام / الرئيس التنفيذي للملكية الأردنية كابتن سليمان عبيدات أن الشركة  تولي قطاع الشحن اهتماما خاصا باعتباره المصدر الأساسي الثاني لإيرادات الشركة، مؤكداً حرص الملكية الأردنية على تقديم أفضل الخدمات لعملائها ووكلائها من خلال تطبيق العديد من الأنظمة الالكترونية التي تلبي احتياجاتهم.
ولفت إلى أن جميع اجراءات الشحن التي تطبقها الشركة أصبحت آلية بالكامل مع تطبيق هذا النظام في مختلف إجراءات الشحن، فضلاً عن أن جميع عمليات التخزين والتوثيق تتم جميعها بطريقة آلية من خلال نظام CargoSpot  الالكتروني المتطور الذي ادخلتهُ الملكية الأردنية عام 2009.
وبين أن نظام (e-AWB) يسمح لوكلاء الشحن الجوي إمكانية طباعة بوالص الشحن إلكترونياً والإطلاع الكترونياً على جداول رحلات شحن الملكية الأردنية واختيار المناسب منها بحسب السعة المتوفرة على الطائرة وكذلك التعرف على المعلومات الخاصة بالشحنات وأسعارها والوثائق المطلوبة لإتمام العملية، فضلاً عما يُوفره النظام من معلومات ضرورية لشركات مناولة الشحن والمستلمين في بلد المقصد أو المحطات الأخرى.
وأكد عبيدات أن النظام سيحسن بشكل لافت جميع إجراءات الشحن في مراحلها المتلاحقة، فضلاً عن رفع سوية الجودة التي سيحققها في عمليات مناولة بضائع الشحن بدقة وسرعة وأمان والتعامل معها بفاعلية وسهولة والتمكن من متابعتها وتسليمها لأصحابها في الوقت المناسب، مبيناً أن الملكية الأردنية تقدم خدمات مناولة الشحن الى العديد من شركات الطيران العاملة في مطار الملكة علياء الدولي.
وأوضح أن النظام من المتوقع ان يزيد حجم مبيعات الشحن على متن طائرات الملكية الأردنية على اعتبار أنهُ يتيح  لوكلاء الشحن الجوي إمكانية حجز شحناتهم على مدار الساعة ومن أي مكان في العالم، فضلاً عن التسهيلات التي سيستفيد منها وكلاء الشحن خلال عمليتي التخليص وتسليم البضائع إلى أصحابها، حيثُ يرتبط هذا النظام بشكل متكامل مع الأنظمة الالكترونية المطبقة في دائرة الجمارك العامة الأردنية والجهات المعنية الأخرى في المطار،
وأشاد كابتن عبيدات في هذا الصدد بالمستوى المتقدم من التطور في الإجراءات التكنولوجية المعمول بها في دائرة الجمارك العامة وكذلك التعاون البناء القائم بين الدائرة وبين الملكية الأردنية وعلى الدوام.
من جهته قال نائب رئيس دائرة المبيعات والتسويق في شركة CHAMP نيكولاس زينوكوستاس أن من شأن هذه الشراكة تقوية علاقات التعاون بين الملكية الأردنية وشركة CHAMP، والتي ستوفر إمتيازات كثيرة للملكية الأردنية من خلال نظام إلكتروني متطور لعمليات الشحن الجوي وبما يؤدي إلى رفع كفاءة العمل وتبسيط الاجراءات وزيادة المبيعات . 
وأعرب عن سعادته بإتخاذ الملكية الأردنية هذه الخطوة بإعتبارها شركة رائدة في مجال صناعة النقل الجوي في منطقة الشرق الأوسط، الأمر الذي سيسهل عمليات الشحن والتخزين وزيادة دقة البيانات والمعلومات عبر تطبيق النظام. 
وقد نظمت الملكية الأردنية عدة دورات تدريبية لوكلاء الشحن الجوي المحليين لتعريفهم بكيفية استخدام النظام الجديد واطلاعهم على أبرز الخدمات والتسهيلات التي تقدمها الشركة لهم في هذا المجــال لضمان الاستفــادة القصــوى مـــن التكنولوجيــا الحديثــة، حيث يمكـــن النظـــام وكــــلاء الشحن من حجز شحناتهم عبر الرابــــــــط الإلكترونــــي http://ebooking.champ.aero/index.asp?airline_id=JOR  .
ويلعب قطاع الشحن الجوي التابع للملكية الأردنية دوراً هاماً في تعزيز التنمية الاقتصادية الوطنية ودعم الصادرات الأردنية من خضار وفواكه وملابس وأدوية، بالاضافة إلى خدمات البريد السريع، حيث تنقل الملكية الأردنية جميع أنواع البضائع على طائرات الشحن الجوي الى جانب السعة المتوفرة على الطائرات المخصصة للمسافرين.
المصدر:  الملكية الأردنية
follow us on