• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

RJ receives new Airbus A320 (Irbid), concludes medium-haul fleet modernization program

21 November 2012
Royal Jordanian announced that it completed its plan of renewing medium-range aircraft when a new Airbus A320 joined the fleet on 21 November 2012. The aircraft is named after the northern Jordanian city of Irbid.

At the beginning of 2011, RJ launched its fleet modernization program for its medium- and short-haul fleet of A320 family, a deal that was sealed with the Dublin-based lessor, AWAS. The program included replacing five operating A320s and A321s with five new ones of the same models, and introduced two additional A320s to further increase seat capacity and thus be able to accommodate the growing demand on travel year on year.

The airline’s medium-range fleet now counts 15 aircraft of the A320 family: four A321s, seven A320s and four A319s.

By replacing the five- and six-year-old aircraft with newly manufactured ones, RJ aims to upgrade the level of cabin service offered passengers and to have modern aircraft. Operating a young fleet ensures a better service and saves the airline time and the cost of maintenance.

The new A320 is configured with two cabins and seats 136 passengers, 16 in the crown class cabin. All seats are equipped with the touch screen Thales I5000 in-flight entertainment system, making it easier and more comfortable for passengers to watch their favorite programs and enjoy the entertainment features onboard.

Moreover, the V2500 engines are designed to significantly reduce fuel consumption.

RJ is now preparing to introduce Boeing 787s (Dreamliners) that will operate on the long-haul network. The first batch is expected to join RJ as of 2014. The planes will gradually join the fleet in the course of four years, to replace the currently operating A340s and A330s.

The airline gave its aircraft names of famous Jordanian cities and tourist sites as part of RJ's efforts to promote tourism to Jordan. Today, the fleet consists of 33 aircraft and serves almost 60 direct destinations spanning four continents, and more than 850 other cities through the RJ partners in the oneworld alliance.

Source: Royal Jordanian

* Photo Above: Royal Jordanian latest “Irbid” A320 aircraft joining the fleet

الملكية الأردنية تستكمل برنامج تحديث أسطولها متوسط المدى - أدخلت طائرة جديدة ايرباص 320 أسمتها (اربد)

21 نوفمبر 2012
أعلنت شركة الخطوط الجوية الملكية الأردنية أنها استكملت برنامج تحديث أسطولها متوسط المدى، وذلك بانضمام طائرة حديثة الصنع من طراز ايرباص 320 إلى الأسطول في 21 نوفمبر 2012 والتي أطلقت عليها الشركة اسم مدينة (اربد).

وكانت الملكية الأردنية باشرت مع مطلع عام 2011 بتنفيذ برنامجاً لتحديث أسطول طائراتها من عائلة الايرباص 320 المخصصة لخدمة الخطـوط متوسطة وقصيرة المـدى والذي في إطاره استبدلت خمس طائرات كانت عاملة في الأسطول من الطرازين ايرباص 320 وايرباص 321 بخمس طائرات حديثة الصنع من ذات الطرازين ، كما أضافت طائرتين أخريين من طراز ايرباص 320 بغية زيادة السعة المقعدية بما يتلاءم مع تنامي حجم الطلب على السفر مع الملكية الاردنية عاماً بعد آخر.

وقد أصبح أسطول الشركة متوسط المدى يضم الآن خمسة عشر طائرة من عائلة ايرباص 320، منها 4 طائرات 321 وسبع طائرات 320 وأربع طائرات 319، حيث تعتبر جميع الطائرات المذكورة حديثة الصنع وتتمتع بأعلى مواصفات الراحة التي تحقق للمسافرين مستوى متقدم من الرفاهية والمتعة خلال سفرهم.

وتهدف الملكية الأردنية من استبدال طائرات يتراوح عمرها التشغيلي بين خمس إلى ست سنوات بأخرى حديثة الصنع إلى الإرتقاء بمستوى الخدمات المقدمة للمسافرين على متن هذه الطائرات والمحافظة على حداثة الأسطول، حيث يعتبر العمر التشغيلي لغالبية طائرات الملكية الأردنية حديث جداً بالمقياس العالمي، ما يتيح للمسافرين مستوى أفضل من الخدمة ويوفر على الشركة الوقت والجهد والمال اللازم لعمليات الصيانة.

وتحتوي الطائرة الجديدة على 136 مقعداً، خصصت الملكية الأردنية ستة عشر مقعداً منها لدرجة رجال الأعمال (كراون) ، لكن جميع مقاعد الطائرة توفر للمسافرين مستوى متطور من الراحة سيما مع وجود أنظمة الترفيه والتسلية وشاشات الفيديو الخاصة أمام جميع المسافرين، وقد اختارت الشركة للطائرة المذكورة والطائرات الأخرى من نفس العائلة أحد اكثر محركات الطائرات تطوراً في العالم من نوع V2500 الذي يتمتع بتقنيات فنية عالية الجودة وأداء متميز من حيث الكفاءة والفاعلية والتوفـيـر في استهـلاك الوقود.

على صعيد متصل، تعمل الملكية الأردنية حالياً على تهيئة جميع الظروف والمتطلبات الفنية اللازمة لإدخال الطائرات الأحدث والأكفأ في العالم من طراز بوينغ 787 (دريم لاينر) والتي ستخصصها لخدمة الخطوط بعيدة المدى، حيث من المنتظر أن تبدأ أول مجموعة من تلك الطائرات بالإنضمام للأسطول اعتباراً من عام 2014 ويستمر دخولها على مدى أربعة أعوام لتحل محل الطائرات العاملة في الأسطول حالياً من الطرازين ايرباص 340 وايرباص 330.

يُشار إلى أن الملكية الأردنية وفي إطار جهودها التاريخية المتواصلة لتسويق الأردن سياحياً في الخارج أطلقت على طائراتها أسماء المدن الأردنية والمواقع السياحية والأثرية الشهيرة في المملكة ، اذ تشغل الشركة في الوقت الحاضر أسطولاً من 33 طائرة يخدم شبكة مكونة من نحو 60 وجهة عالمية مباشرة من عمّان ، فيما تستطيع نقل مسافريها بتذكرة سفر واحدة وأسعار منافسة الى أكثر من 850 محطة أخرى من خلال عضويتها في تحالف الطيران العالمي oneworld.

المصدر: الملكية الأردنية

* الصورة أعلاه: طائرة "اربد"، أحدث طائرة ايرباص من طراز 320 استلمتها الملكية الأردنية

follow us on