• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Qatar Airways first commercial flight from Doha to London using gas-to-liquids (GTL) jet fuel

11 January 2013
Qatar Airways, Qatar Petroleum (QP), and Shell celebrated on 9 January the first commercial introduction of a new aviation jet fuel, the first to be approved globally in over two decades. The innovative GTL Jet Fuel blended with Synthetic Parafinic Kerosene from the world’s largest Gas to Liquids plant - Pearl GTL in Qatar - is now flowing into aeroplane tanks at Doha International Airport. An Airbus A340-600, flight QR001 made history by being the first to fly outbound from Doha International Airport, en route to London Heathrow using GTL Jet Fuel.

GTL Jet Fuel is a blend of up to 50% GTL Synthetic Parafinic Kerosene (SPK) meeting the stringent requirements of ASTM-D-7566 and conventional crude oil-derived standard jet fuel (Jet A-1).

As an alternative to conventional crude oil-derived jet fuel, GTL Jet Fuel can help diversify the aviation fuel supply chain and offers a number of attractive benefits for airlines and airports. The synthetic blend component - GTL kerosene contains virtually zero Sulphur and has been shown to produce lower particulate emissions (very fine soot particles) than conventional crude oil-derived jet fuel. In addition, the GTL kerosene has a higher energy density than conventional oil-based kerosene, which has the potential to reduce the engine maintenance requirements and the required fuel payload.

This means that once blended with conventional jet fuel to create GTL Jet Fuel, it can be attractive to airlines and airport authorities keen to improve local air quality at busy airports by reducing local emissions.

Source: Qatar News Agency (QNA)

* Photo above: VIPs gathering around Qatar Airways’ aircraft, which was supplied with GTL Jet Fuel


الخطوط الجوية القطرية تسير أول رحلة تجارية من الدوحة الى لندن باستخدام الغاز المسال

11 يناير 2013
احتفلت الخطوط الجوية القطرية وقطر للبترول وشل في 9 يناير بتسيير أول طائرة تجارية يستخدم في تشغيلها نوع جديد من الوقود يعتبر أول وقود جديد مصادق عليه عالميا منذ أكثر عقدين من الزمن. وقد دشنت تلك المؤسسات أول طائرة تابعة للخطوط الجوية القطرية يُستخدم في تشغيلها وقود الغاز المسال، حيث سيتم تزويد مطار الدوحة الدولي بهذا الوقود الممزوج مع وقود الطائرات التقليدي من قبل أكبر منشأة تحويل الغاز إلى سوائل في العالم (اللؤلوة لتحويل الغاز إلى سوائلاحتفلت الخطوط الجوية القطرية وقطر للبترول وشل في 9 يناير بتسيير أول طائرة تجارية يستخدم في تشغيلها نوع جديد من الوقود يعتبر أول وقود جديد مصادق عليه عالميا منذ أكثر عقدين من الزمن. وقد دشنت تلك المؤسسات أول طائرة تابعة للخطوط الجوية القطرية يُستخدم في تشغيلها وقود الغاز المسال، حيث سيتم تزويد مطار الدوحة الدولي بهذا الوقود الممزوج مع وقود الطائرات التقليدي من قبل أكبر منشأة تحويل الغاز إلى سوائل في العالم (اللؤلوة لتحويل الغاز إلى سوائل).

وسجلت طائرة القطرية من طراز ايرباص A340، رحلة رقم QR001 إنجازاً تاريخياً بكونها أول رحلة تجارية انطلقت من الدوحة إلى لندن هيثرو مستخدمة وقود الغاز المسال.

ووقود الطائرات الذي يتم إنتاجه من مشروع تحويل الغاز الى سوائل هو عبارة عن مزيج من الكيروسين ذي الطبيعة البارافينية بنسبة 50 في المئة (وفقاً لمعايير ASTM-D-7566الصارمة) ووقود الطائرات التقليدي.

ويوفر وقود الطائرات الناتج من عملية تحويل الغاز إلى سوائل بديلاً لوقود الطائرات المشتق من النفط، كما يفي بالمعايير العالمية للطيران، ويساهم في تنويع مصادر الوقود إضافة إلى الفوائد التي يوفرها لشركات الطيران والمطارات. ويحتوي مزيج الغاز المسال والكيروسين على 0 في المئة من الكبريت وقد أُثبت أنه ينتج نسبة أقل من انبعاثات الجسيمات (جسيمات ناعمة من السخام) مقارنة بوقود الطائرات التقليدي. كما يمتاز وقود الغاز المسال بتوفيره كمية أكبر من الطاقة مما يساهم في خفض متطلبات الصيانة للمحركات وكمية الوقود اللازمة لتشغيل الطائرات، مما سيستقطب اهتمام شركات الطيران وسلطات المطار الراغبة بتحسين نوعية الهواء المحلي في المطارات النشطة من خلال خفض نسبة الانبعاثات.

* الصورة أعلاه: كبار الشخصيات مجتمعة أمام طائرة الخطوط الجوية القطرية المزودة بوقود الغاز المسال

follow us on