• What’s New

News Search

RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.
RadDatePicker
RadDatePicker
Open the calendar popup.

Etihad Airways and Air France-KLM unveil new strategic partnership

08 October 2012
- Codeshare agreement extends Abu Dhabi-based carrier’s network to 321 destinations.
- Offers significant potential for commercial expansion across Etihad’s airline partnerships.
- Closer ties will enable opportunities for multi-million dollar cost efficiencies.
- 22.5 million air travellers set to benefit from frequent flyer integration and reciprocal lounge access.

Etihad Airways and Air France-KLM have signed a historic agreement to codeshare on flights across the airlines’ networks, the first phase of a much larger strategic partnership which commences on October 28.

The wide-ranging codeshare agreement will see Etihad Airways and Air France-KLM offering joint codes on destinations in Europe, the Middle East, Asia and Australia.  At the same time, Air France is announcing a new codeshare agreement with airberlin, Europe’s sixth largest airline, in which Etihad Airways holds a 29.21 per cent stake.

James Hogan, Etihad Airways’ President and Chief Executive Officer, said: “This deal, Etihad Airways’ 40th codeshare, marks a momentous milestone for both airline groups and offers countless opportunities to develop an unrivalled commercial relationship.

“It reflects the core elements of Etihad Airways’ 10-year master plan, driven by organic network growth, combined with the forging of strategic codeshare partnerships and minority equity investments in other airlines.

“The linking together of these three components, as we continue to strengthen our bilateral agreements, means all the pieces of our plan are coming together.”

Collectively, the two airline groups expect to carry more than 85 million passengers in 2012.

Air France-KLM and airberlin also announced a mutual codeshare agreement allowing customers of each of the two carriers to fly seamlessly on all the routes operated by the other between France and Germany.

Hartmut Mehdorn, Chief Executive Officer of airberlin, said: that cooperation with the Air France-KLM Group represents another milestone for airberlin in developing a unique, global flight network in conjunction with these airlines. 

He added: “This strategic step will add further interesting services to the choice we can offer our passengers and will have a positive influence on our operations. In this way we will considerably strengthen our presence in the European market and link our Berlin hub to even more destinations.”

Jean–Cyril Spinetta, Air France-KLM Chief Executive Officer, said: “This new partnership between Air France-KLM and Etihad Airways and airberlin reflects our Group’s strategic positioning to ensure the best possible services between Europe and the rest of the world, by developing our network and airline partnerships.

"Working with Etihad Airways allows us to offer our customers a range of new attractive destinations,” Mr Spinetta added.

Initially, the agreement between Etihad Airways and Air France-KLM will see the Abu Dhabi-based carrier’s EY code placed on Air France flights between Paris Charles de Gaulle airport and Bordeaux, Copenhagen, Madrid, Nice and Toulouse.

The EY code will also be placed on KLM flights between Amsterdam and Abu Dhabi, Billund, Cardiff, Newcastle, Oslo and Stavanger.

Air France will initially place its AF code on Etihad Airways flights between Abu Dhabi and the Seychelles, the Maldives, Colombo, Dhaka, Kathmandu and Islamabad.

KLM will initially place its KL code on Etihad Airways flights between Abu Dhabi and Sydney, Melbourne, Islamabad, Colombo and Lahore.

Mr Hogan added: “This deal enables us to further extend our global reach and now gives us a combined network of 321 destinations – the largest of any Middle East carrier.

“The agreement also opens up many new markets for our passengers in Europe and reinforces the importance of strategic commercial partnerships as one of the key enablers for accelerated growth of our network.

“Partnerships are delivering a major source of our revenue growth, by extending our network reach and putting our brand directly in front of millions of new customers. This year to date, they are providing 18 per cent of our revenues and will be a major contributor to our sustained profitability growth this year and into the future.”

The new strategic partners will work together on the proposed integration of frequent flyer programs which includes reciprocal ‘earn-and-burn’ privileges for 1.5 million Etihad Guest members and 21 million Air France-KLM Flying Blue frequent flyers across the combined networks.

Other potential areas of co-operation include joint procurement, as well as maintenance and repair collaboration, as both carriers identify cost savings and seek to benefit from economies of scale, as Etihad Airways is doing with its other strategic partners.

Source: Etihad Airways

الاتحاد للطيران و"إير فرانس- كيه إل إم" تكشفان النقاب عن اتفاقية شراكة استراتيجية

08 أكتوبر 2012
- اتفاقية الشراكة بالرمز ترفع عدد وجهات الاتحاد للطيران من مقرها في أبوظبي إلى 321 وجهة عالمية
- تفتح الاتفاقية آفاقاً جديدة للتوسع التجاري للاتحاد للطيران على صعيد الشراكات في قطاع الطيران
- تعزيز العلاقات من شأنه ترشيد النفقات وتوفير ملايين الدولارات
- توقعات باستفادة ما يصل إلى 22.5 مليون مسافر جوي من التكامل والاندماج بين برامج الولاء والاستخدام المتبادل للصالات الممتازة لكلا المجموعتين
وقعّت كلاً من الاتحاد للطيران ومجموعة "إير فرانس-كيه إل إم" على اتفاقية تاريخية للمشاركة بالرمز ومتابعة الرحلات عبر شبكة الوجهات التي تشغلها الشركتان إلى مختلف أنحاء العالم بدءاً من 28 أكتوبر/تشرين الأول، وهي المرحلة الأولى نحو شراكة استراتيجية أوسع نطاقاً.

وفي إطار الاتفاقية واسعة المجال للمشاركة بالرمز، من المقرر أن تضع كل من الاتحاد للطيران ومجموعة "إير فرانس-كيه إل إم" رموزهما المشتركة على رحلاتهما إلى وجهات في كل من أوروبا والشرق الأوسط وآسيا وأستراليا. وتزامناً مع ذلك، أعلنت "إير فرانس" كذلك عن اتفاقية جديدة للمشاركة بالرمز مع طيران برلين، والتي تعد سادس أكبر شركة طيران في أوروبا، وتمتلك فيها الاتحاد للطيران حصة تبلغ 29.21 في المائة.

وتعليقاً على الاتفاقية، أفاد جيمس هوجن، رئيس المجموعة والرئيس التنفيذي للاتحاد للطيران، بالقول "بالتوقيع على هذه الاتفاقية، ترتفع قائمة شركائنا بالرمز إلى 40 شريكاً، وتمثل هذه الاتفاقية خطوة فارقة لكلا المجموعتين في قطاع الطيران، كما تفتح آفاقاً لا حدود لها نحو إقامة علاقة شراكة تجارية قلّ نظيرها".

وأضاف "تعكس هذه الاتفاقية العناصر الرئيسية لخطة السنوات العشر للاتحاد للطيران، والتي تستند إلى النمو المتساوق لشبكة وجهاتنا العالمية، إلى جانب إقامة علاقات الشراكة الاستراتيجية بالرمز، والاستثمار في تملّك حصص الأقلية في شركات الطيران الأخرى".

وتابع بالقول "عند الربط بين هذه الركائز الثلاث سوياً مع استمرارنا في تعزيز اتفاقياتنا الثنائية فإن ذلك يعني أن كافة عناصر خطتنا الرئيسية تتحقق على أرض الواقع".

وتتوقع الشركتان أن تصل الأعداد الإجمالية للمسافرين على متن رحلات الشركتين إجمالاً إلى ما يزيد عن 85 مليون مسافر قبل نهاية عام 2012.

وفي السياق ذاته، أعلنت إير فرانس وطيران برلين عن توقيع اتفاقية للمشاركة بالرمز على متن رحلات كلٍ منهما، الأمر الذي يسمح لعملاء الشركتين بالسفر عبر كافة الوجهات التي تشغلها الشركتان بين فرنسا وألمانيا.

وعقّب هارتموت ميدهورن، الرئيس التنفيذي لشركة طيران برلين، بالقول "يمثل التعاون مع إير فرانس وكيه إل إم علامة فارقة أخرى في مسيرة طيران برلين نحو بناء شبكة وجهات عالمية فريدة من نوعها بالاشتراك مع هذه الكوكبة من شركات الطيران. وتوفّر هذه الخطوة الاستراتيجية مزيداً من الخدمات الجذابة التي يمكن لعملائنا الاختيار من بينها، وكلنا ثقة أنها سوف تحقق تأثيراً إيجابياً على عملياتنا التشغيلية. ونحن بذلك نعزز وجودنا في الأسواق الأوروبية ونربط مركزنا التشغيلي في برلين بالمزيد من الوجهات الإضافية".

وبهذا الصدد، قال جين سيريل سبينيتا، الرئيس التنفيذي لمجموعة إير فرانس-كيه إل إم "تعكس هذه الشراكات الجديدة بين إير فرانس-كيه إل إم والاتحاد للطيران وطيران برلين التوجه الاستراتيجي للمجموعة حيث نهدف إلى توفير أفضل الخدمات الممكنة بين أوروبا وباقي أنحاء العالم عبر تطوير شبكة وجهاتنا والدخول في اتفاقيات الشراكات مع شركات الطيران الأخرى".

واختتم سبينيتا حديثه بالقول "لا ريب أن العمل مع الاتحاد للطيران سوف يوفر لعملائنا طائفة واسعة من الوجهات الجديدة المتميزة".

وتجدر الإشارة إلى أنه في المرحلة الأولية من اتفاقية المشاركة بالرمز بين الاتحاد للطيران ومجموعة "إير فرانس-كيه إل إم"، من المقرر أن تضع الاتحاد للطيران التي تتخذ من أبوظبي مقراً لها، رمزها المكون من حرفي "EY" على الرحلات التي تشغلها الخطوط الجوية الفرنسية المعروفة باسم"إير فرانس" بين مطارات باريس تشارل ديغول، وبوردو، وكوبنهاجن، ومدريد، ونيس، وتولوز.

وفي إطار الاتفاقية كذلك، سوف تضع الاتحاد للطيران رمزها "EY" على الرحلات التي تشغلها الخطوط الجوية الملكية الهولندية المعروفة باسم"كيه إل إم" بين مطارات أمستردام، وأبوظبي، وبيلوند، وكارديف، ونيوكاسل، وأوسلو، وستافانجر.

وفي المقابل، سوف تضع الخطوط الجوية الفرنسية "إير فرانس" رمزها المكون من حرفي "AF" على الرحلات التي تسيّرها الاتحاد للطيران بين أبوظبي، وسيشيل، والمالديف، وكولومبو، وداكا، وكاتاماندو، وإسلام آباد.

ومن المقرر كذلك أن تضع "كيه إل إم" رمزها المكون من حرفي "KL" على الرحلات التي تشغلها الاتحاد للطيران بين أبوظبي وسيدني، وملبورن، وإسلام آباد، وكولومبو، ولاهور.

وتعليقاً على ذلك، عقّب السيد هوجن بالقول "تتيح لنا هذه الاتفاقية المزيد من التوسع في شبكة وجهاتنا العالمية حيث أصبحنا اليوم نمتلك شبكة وجهات مجمّعة تضم 321 وجهة، بما يجعل منها شبكة الوجهات الأكبر على مستوى الشرق الأوسط".

وتابع بالقول "تفتح هذه الاتفاقية العديد من الآفاق والأسواق الجديدة للمسافرين في أوروبا، وتعيد التأكيد على أهمية الشراكات التجارية الاستراتيجية التي تعد واحدة من الركائز الأساسية لتحقيق النمو المتسارع لشبكة وجهاتنا."

وأكدّ بالقول "تمثل الشراكات مصدراً رئيسياً لنمو العائدات، حيث تساعدنا على التوسع في نطاق شبكة وجهاتنا العالمية وتضع علامتنا التجارية مباشرة في متناول الملايين من العملاء الجدد. وقد حققت هذه الشراكات حتى الآن خلال هذا العام ما يصل إلى 18 في المائة من عائداتنا، وسوف تستمر الشراكات في الإسهام بنصيب كبير في تحقيق النمو المستدام في الربحية خلال هذا العام وفي الأعوام المقبلة."

وسوف يعمل الشركاء الجدد في هذه الشراكة الاستراتيجية سوياً على تحقيق التكامل والاندماج ما بين برامج الولاء بحيث يتضمن ذلك  إمكانية اكتساب واستبدال النقاط بصورة متبادلة من برنامج "ضيف الاتحاد" الذي تقدمه الاتحاد للطيران ويصل عدد أعضائه إلى 1.5 مليون عضو وبرنامج المسافر الدائم "فلاينج بلو" الذي تقدمه "إير فرانس-كيه إل إم" ويصل عدد أعضائه إلى 21 مليون عضو عبر شبكات الوجهات المجمّعة.

وإضافةً إلى ذلك، تتضمن الاتفاقية جوانب محتملة من التعاون في مجال المشتريات المشتركة وفي مجالات أعمال الصيانة والإصلاح حيث سيمكن للشركتين تحديد أوجه الترشيد في النفقات والاستفادة من عوامل وفورات الحجم، وذلك سيراً على نفس النهج الذي تتبعه الاتحاد للطيران مع شركائها الاستراتيجيين الآخرين.

المصدر: الاتحاد للطيران
follow us on